منابع هویت‌یابی نسل جدید متنوع شده است
منابع هویت‌یابی نسل جدید متنوع شده است
شنبه, 17 دی,1401

 

منابع هویت‌یابی نسل جدید متنوع شده است

نشست نسل جدید و تغییرات اجتماعی در ایران برگزار شد

 

اولین نشست از سلسله نشست‌های نسل جدید و تغییرات اجتماعی در ایران با موضوع نسل جدید و زندگی روزمره در ایسپا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ایسپا در این نشست دکتر محمد مهدی خویی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طبایی و خانم دکتر افسانه کمالی عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا به سخنرانی پرداختند.

محمد مهدی خویی با اشاره به این نکته که منابع هویت یابی نسل جدید متنوع شده است، نقش رسانه­‌ها را در این زمینه مهم ارزیابی کرد. او افزود نسل جدید به عکس نسل‌های پیشین از رسانه­‌ها، افسون زدایی کرده است و به عبارتی نسل جدید تفاوت­‌ها را معنا ببخشد و از این جهت با نسل­‌های پیش از خود متفاوت است. عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت مصرف رسانه­‌ای نسل جدید موجب پیشرو شدن این افراد شده تا جاییکه نمی‌­توان هر محتوای رسانه‌­ای را به آنان قبولاند. به عبارت دیگر رسانه‌­ها نمی‌توانند به راحتی بر سر این نسل کلاه بگذارند.

خویی همچنین گفت: مساله نسل جدید جدال با تعیین سبک زندگی از بالاست.

 

نسل، دوره یا سن؟

افسانه کمالی عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا نیز در این نشست گفت: پیش از سخن گفتن و انجام پژوهش درباره نسل جدید ابتدا لازم است تفاوت بین سه واژه نسل، دوره یا سن تدقیق شود.

وی با اشاره به این نکته که نسل جدید را نمی‌­شناسیم افزود: باید روشن کنیم بین این نسل و نسل­‌های پیش از خود شکاف وجود دارد یا تفاوت؟ فهم این موضوع در حل مسائل نسل جدید موثر است. عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا گفت اتفاق تازه­‌ای در نسل جدید نیفتاده و  فرمان‌ناپذیری نسل­ جدید همواره و در گذشته نیز وجود داشته است.

فاطمه فلاح دبیر این نشست در ابتدای جلسه با اشاره به مغفول ماندن گروه سنی زیر 18 سال در بسیاری از پژوهش­‌های کشور گفت: فقدان پژوهش­‌های تجربی منسجم و ضعف‌­های نظری و تحلیلی سبب شده تصویری دقیق از الگوهای فرهنگی، ارزش­‌ها و نگرش­‌های اجتماعی و فرهنگی و سبک زندگی نسل جدید نداشته باشیم. در برخی موارد نیز داده‌های لازم در دسترس بوده اما تاثیر چندانی بر چارچوب‌های سیاستی نگذاشته است.

وی در پایان جلسه نیز پس از جمع‌­بندی مباحث مطرح شده ابراز امیدواری کرد در پژوهش‌­های تجربی آتی نسل جدید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. به عبارتی ضرورت فهم دنیای ذهنی نوجوانی و شناخت دیدگاه­ و ارزش­‌ها و نگرش­‌های نوجوانان به عنوان یکی از محورهای پژوهش محققان و متولیان و مسؤولان فرهنگی قرار بگیرد.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir