نظرسنجی ها و ضرورت عملکرد غیرآرشیوی
نظرسنجی ها و ضرورت عملکرد غیرآرشیوی
سه شنبه, 08 تیر,1395

معرفت علمی به واسطه خصایص و ویژگی‏های مختلفی از سایر معارف تمایز‏پذیر است. یکی از این ویژگی‏ها، خصلت تراکمی علم و معرفت علمی است. این ویژگی ناظر بر تداوم نظام‏مند و خطی فرایند توسعه علم و پویایی آن است. بدین‏معنی که معرفت علمی در ارتباط مستقیم با شرایط و مسایل روز رشد می‏کند و تکرار در آن جایز نیست. مستندسازی فعالیت‏های علمی بر پایه همین نیاز وبرای تأمین کارکرد تراکم دانش علمی حائز اهمیت شمرده می‏شود، زیرا پیشرفت و توسعه علمی تنها در سایه توجه به سنت‏ها و سوابق علمی و تلاش برای فراتر رفتن ازآنها امکان‏پذیراست. بنابراین ضرورت توجه به حفظ، نگهداری و بهره‏برداری از آرشیوهای تحقیقاتی را بایستی یکی از ضرورت‏های توسعه دانش علمی و کاربردی ملحوظ داشت.
هم‏چنین باید گفت ماندگاری و بقاء تولیدات علمی تنها در سایه انتشار و تکثیر آنها امکان دارد زیرا تنها در این صورت است که زمینه بهره‏مندی درازمدت همگان از پژوهش‏ها و تحقیقات قبلی میسور می‏گردد. باید گفت خارج کردن تحقیقات از قفسه های ادارات و آرشیو مراکز پژوهشی در دنیای امروز ضرورت جدی پیدا کرده است، چرا که این امر علاوه بر انتشار یافته‏های تحقیقاتی به‏دست آمده و گسترش دامنه بهره‏گیران، به تدریج موجب شکل‏گیری فضای نقد و ارزیابی نیز خواهد شد.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نیز هم‏چون گذشته باید به عنوان یکی از مؤسسات تحقیقاتی در زمینه علوم اجتماعی و پژوهش‏های پیمایشی و نظرسنجی از ابتدای تأسیس و فعالیت خود، سیاست انتشار و توزیع نامحدود داده‏ها، اطلاعات و گزارش‏های پژوهشی خودرا وجهه همت خود قرار داده و برخلاف بسیاری از مؤسسات و دستگاه‏ها که به جد و براساس نگرش‏های بی‏مورد، حفظ گزارش‏های تحقیقی در درون مؤسسه را مبنای سیاست خود قرار داده‏اند، تلاش نماید به هر نحوی محققان، مؤسسات پژوهشی، ارباب جراید و مسئولان ذیربط را از نتایج گزارش‏های خود مطلع سازد. ناگفته پیداست که هدف اصلی ایسپا در این باره اولاً فرهنگ‏سازی و ایجاد الگو برای انتشار یافته‏های پژوهشی و ثانیاً ایجاد زمینه برای گفتگوی علمی، نقد و رقابت سازنده بین محققان در زمینه‏های مختلف تحقیقاتی، کمک به ایجاد فضای باز علمی در حوزه تحقیقات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و نهایتاً امکان بهره‏گیری همگان از نتایج تحقیقات بوده است. به نظر می‏رسد بر این اساس گزارش‏های ایسپا همواره به محض تولید، انتشار یافته و به رسانه‏ها، مسئولان و مؤسسات پژوهشی ارسال و نیز از طریق سایت مرکز منعکس شده است. انگیزه اصلی در انتشار داده‏ها باید آگاه‏سازی عموم مخاطبان و محققان حرفه‏ای از کم و کیف تحقیقات در ایسپا می‏باشد.
 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir