سخنرانی دکتر محمدحسین یادگاری، رییس جهاد دانشگاهی در جلسه شورای معاونین ایسپا
سخنرانی دکتر محمدحسین یادگاری، رییس جهاد دانشگاهی در جلسه شورای معاونین ایسپا
21 دی ,1390

 

سخنرانی دکتر محمدحسین یادگاری، رییس جهاد دانشگاهی در جلسه شورای معاونین ایسپا
(چهارشنبه 14/10/90 ، ساعت 10صبح)

بسم الله الرحمن الرحیم

جایگاه جهاد دانشگاهی جایگاهی جهادی و ارزشمند است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول سالیان متمادی بر این نکته تاکید کرده‌اند که "در جهاد دانشگاهی حافظ فرهنگ جهادی و فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی باشید". جهاد دانشگاهی در آغاز با این هدف تاسیس شد که زمینه ای برای فعالیت دانشگاهیان فراهم کند اما متأسفانه این هدف تاکنون محقق نشده است. جهاد دانشگاهی آن طور که باید در بین دانشگاهیان شناخته شده نیست. اگر در دانشگاه‌های معتبر کشور از اساتید در این زمینه سؤال کنید، به جز مواردی از قبیل تقویت بنیه علمی در تحقیقات کلاسیک، کلاس‌های زبان جهاد دانشگاهی و موسسه رویان جهاد دانشگاهی شناختی از ما ندارند. بعضی حتی موسسه رویان را به عنوان عضوی از جهاد دانشگاهی نمی‌شناسند در حالی که موسسه رویان در بستر این نهاد متولد شده است. متأسفانه یکی از دلایلی که جهاد دانشگاهی نتوانسته است به بستر مناسبی برای دانشگاهیان تبدیل شود به دلیل شرایط خاص و قوانین و مقررات دانشگاه‌ها است. علت دیگر این است که اساتید فرهیخته ای که در جهاد دانشگاهی به سن بازنشستگی می‌رسند، نیرویی همانند خود به عنوان جایگزین پرورش نداده‌اند. ما باید در تمام مراحل کار به هدفی که جهاد دانشگاهی بر اساس آن تشکیل شده، توجه داشته باشیم. از این روی لازم است درهای جهاد دانشگاهی را به سوی دانشگاه‌ها و دانشگاهیان باز کنیم. در این زمینه باید از حوزویان نیز به عنوان قشر فرهیخته جمهوری اسلامی ایران کمک بگیریم.
مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی (ایسپا) نیز باید در این زمینه وارد شود. ما باید در جهاد دانشگاهی و همین طور در مرکز افکارسنجی اتاق‌های فکر تشکیل بدهیم و از این طریق جهاد دانشگاهی را به آن جایگاهی که مورد تقاضای نظام و رهبر معظم انقلاب است برسانیم. در ایسپا هم می‌توانیم به تربیت و خلق مهارت در جوانان و قشر دانشجو کمک کنیم به گونه‌ای که فارغ‌التحصیلان و دانشجویان بتوانند در این مرکز حضور پیدا کنند و مهارت‌های شغلی به آن‌ها آموزش داده شود تا در ورود به بازار کار توانمند باشند.
مقام معظم رهبری در جایی فرموده‌اند: باید مراکز پژوهشی وجود داشته باشند که اساتید و محققان بازنشسته را جذب کنند تا از تجارب آن‌ها استفاده شود. بر این اساس ما باید تغییرات زیر ساختی در مجموعه جهاد دانشگاهی ایجاد کنیم. جایگاه جهاد دانشگاهی باید در زمینه تربیت نیروهای مهارتی کاربردی و تعاملات علمی با دانشگاه‌ها بالاتر برود. ما باید اجازه دهیم افکار جدید وارد جهاد دانشگاهی شود. افکاری که می‌تواند باعث ارتقاء سطح جهاد دانشگاهی در حوزه‌های گوناگون علمی، فرهنگی باشد. برنامه ریزی‌های ما باید در جهتی باشد که به جایگاهی برسیم تا در 30 سال آینده، جامعه علمی و دانشگاهی شناخت کاملی از جهاد دانشگاهی داشته باشند. در مورد مرکز افکارسنجی نیز باید نشان دهیم که این مرکز توانایی گردآوری داده‌ها، تحلیل، ارائه و کاربردی کردن آن‌ها را دارد. در این مرکز نیز باید اتاق فکری تشکیل شود که خطوط فکری جدیدی را به جهاد دانشگاهی ارائه نماید. اقداماتی نظیر؛ تحولات اساسی، ارتباطات گسترده و مناسباتی که با سازمان‌ها صورت گرفته و اعتمادی که سایر سازمان‌ها به ایسپا دارند همه بستر مناسبی است که البته برای حرکت به سوی آینده نیاز به مستندسازی و پیگیری مداوم دارد.
تا قبل از تغییر زیرساخت در ایسپا نباید زمان را از دست بدهیم. در شرایط کنونی باید اقدامات کوتاه مدت هم انجام شود. هر چند نباید از امور و برنامه‌های بلند مدت غافل ماند.
اتفاقاتی که در سال‌های گذشته در ارتباط با مسایل سیاسی برای جهاد دانشگاهی افتاد، باعث بروز محدودیت‌هایی برای ما شده است. امروز بنده به صراحت عرض می‌کنم هر فردی با هر اندیشه و منش سیاسی که از خطوط قرمز نظام عبور نکرده باشد، می‌تواند در جهاد دانشگاهی فعالیت کند و همان طور که رهبر انقلاب فرمودند: شأن جهاد دانشگاهی بالاتر از ورود به جریان‌های سیاسی و حزبی است. بروز حساسیت‌های غلط سیاسی نیز در داخل جهاد مضر است. حضرت امام (ره) پس از انقلاب خطاب به ارتشیان، نیروهای انتظامی و نیروهای نظامی فرمودند: شما هر یک تفکرات سیاسی دارید، تفکرات سیاسی خود را وارد ارتش نکنید، چون مضر خواهد بود. در این صورت به دنبال خنثی کردن هم هستید. در جهاد دانشگاهی هم این گونه است. هر فردی با هر تفکر سیاسی و ولایت مدار که از خطوط قرمز عبور نکرده است، می‌تواند حضور و فعالیت داشته باشد. در واقع هدف اصلی همه اعضای جهاد باید این باشد که جهاد دانشگاهی را به مرتبه ‏ای برسانند که نظام و رهبری توقع دارند.
ما باید جهاد دانشگاهی را به جایگاه اولش برگردانیم. یکی از مواردی که در مرکز افکارسنجی باید به آن برسیم، جلب اعتماد دستگاه های اجرایی است. در حال حاضر بر اساس توانایی‌های جهاد دانشگاهی و اعتمادی که به این مجموعه دارند، مجوز تأسیس 15 الی 16 رشته پژوهش محور را به پژوهشگاه‌های ما داده‌اند. برای جلب اعتماد بیشتر باید به دستگاه‌های اجرایی کشور نشان دهیم،  بدون لحاظ کردن گرایشات سیاسی، مایل هستیم کارهای تحقیقاتی انجام دهیم. نمونه این اعتماد ورود جهاد دانشگاهی به صنعت "نفت و گاز" است که بسیار موفقیت آمیز بوده است.
ضمناً سه موضوع نیروهای انسانی، مکان‌های فیزیکی و مسائل مالی نیز باید برای همیشه در جهاد دانشگاهی حل شود. اگر جهاد دانشگاهی می‌خواهد تحول پیدا کند باید نیروهای انسانی، زیرساخت‌های تجهیزاتی و مالی تغییر پیدا کند.
وظیفه ما طبق فرمایشات رهبری، حضور در دانشگاه‌ها، انتقال فرهنگ جهادی برای ایجاد خودباوری و غرور ملی در بین قشر جوان در داخل دانشگاه است. این مورد هم با کارهای تحقیقاتی، فرهنگی و پژوهشی امکان پذیر است. باید بتوانیم در مدت کوتاهی داده‌هایمان را تبدیل به کارهای تحقیقاتی کنیم. این مهم امکان‌پذیر نیست مگر با داشتن یک بستر مناسب جهت جذب اعضای هیئت علمی. هرچه مراتب علمی اعضا بالاتر باشد، ارتباط با مجامع علمی بیشتر و اثرگذارتر نیز خواهد بود.
مبحث دیگر در زمینه مرکز افکارسنجی نام این مرکز است. باید کلمه "جهاد دانشگاهی" در این عنوان ذکر شود. در سازمان‌های دیگر نظیر خبرگزاری دانشجویان و خبرگزاری قرآنی نیز باید این عنوان نمایان باشد که این نشان دهنده توانایی جهاد دانشگاهی در ایجاد مراکز علمی و تحقیقاتی مهم و کارآمد در کشور است.
ما باید برای شناساندن بهتر جهاد دانشگاهی به جامعه، کار فرهنگی انجام دهیم. پیشنهاد من این است که با کمک روابط عمومی و معاونت توسعه و هماهنگی، ستاد تبلیغاتی‌ای تشکیل شود که برنامه های تبلیغاتی جهاد دانشگاهی توسط این ستاد برنامه ریزی و اجرایی شود. ما می‌توانیم برنامه های تبلیغاتی‌ای با عنوان "جهاد فرهنگی" در شبکه های رادیویی و تلویزیونی داشته باشیم. مرکز افکارسنجی هم می‌تواند در زمینه اجرایی شدن این موارد و از جمله اجرای طرح‌های نظرسنجی با عناوینی نظیر "بررسی میزان آشنایی اقشار مختلف مردم و مسئولین با توانایی‌ها و قابلیت‌های جهاد دانشگاهی" به سیاستگذاری‌های ستاد مزبور کمک نماید.
 

پیروز و موفق باشید

 

 

 


 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir