هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد
هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد
یکشنبه, 19 آذر,1402

 هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا با حضور علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و ابراهیم شیرعلی رئیس این مرکز و معاونین فرهنگی و مدیران اجرایی ایسپا در استان‌ها به صورت بر خط برگزار شد.

 

دغدغه مندی بدون چشم داشت ایسپا نسبت به مسائل کشور روشن است

علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این دیدار با ذکر حدیثی از امام صادق (ع) که می‌فرمایند: اگر به معرفت نرسیم راه را گم می کنیم گفت: ایسپا در دو دهه گذشته در نشان دادن راه به مسوولین خدمات شایسته‌ای ارائه داده است. وی افزود رصد و نقد حوزه علوم انسانی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است که این مهم با پرچمداری جهاددانشگاهی و از جمله به کمک  ایسپا محقق شده است.

کلانترمهرجردی افزود رصد نظام تصورات اجتماعی مسوولیت سنگینی بر عهده ایسپا گذاشته است زیرا داده‌های حاصل از رصد در اختیار مقامات عالی کشور قرار می‌گیرد و در چرخه مداخلات کلان کشور موثر است و لذا این کار باید با دقت هر چه بیشتر انجام شود و نقش شعب استانی در این زمینه حیاتی است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به در پیش بودن دو انتخابات مهم ششمین دوره خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از دست اندرکاران در زمینه اجرای موج اول نظرسنجی انتخاباتی در آبان ماه گذشته گفت: انشاءاله تا پیش از انتخابات در اسفند ماه سه موج دیگر نظرسنجی اجرا خواهد شد و انتظار داریم این وظیفه حساس با دقت بیش از پیش انجام بگیرد.

مهرجردی افزود: دشمنان می‌خواهند چرخه انتخابات در کشور را ضعیف و مشارکت را پایین بیاورند، بر این اساس نقش ایسپا برای احصاء داده‌های علمی و دقیق حیاتی است. کلانتر مهرجردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت دقت، صحت و امنیت داده‌ها در ایسپا گفت: باید با اتکاء به این سه اصل اعتبار ایسپا را ارتقاء ببخشیم.

وی همچنین خواستار هماهنگی بیشتر معاونین فرهنگی و روسای واحدهای سراسر کشور با ایسپا در زمینه اجرای بی‌کم و کاست طرح‌های نظرسنجی شد. کلانتر مهرجردی در این زمینه افزود با توجه به توان علمی موجود در ایسپا، واحدهای استانی از این ظرفیت در بخش‌های مختلف استفاده کنند.

 

ایسپا نظریه مشارکت سیاسی بدهد

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی همچنین افزود با توجه به انبوه اطلاعات مربوط به پیمایش‌های فرهنگی و سیاسی و انتخاباتی متعدد در ایسپا در دو دهه گذشته این مرکز می‌تواند در زمینه مشارکت سیاسی نظریه پردازی کند. وی افزود با ظرفیتی که در این مرکز وجود دارد می تواند از مفاهیم و گزاره‌ها عبور کرده و در زمینه  مشارکت ارائه مدل نماید.

 

به گزارش روابط عمومی ایسپا در این جلسه ابراهیم شیرعلی رئيس ایسپا گفت:

در کشور تریبون‌ها و مراجع مختلفی هستند که خود را نماینده مردم و افکار عمومی معرفی می‌کنند و اظهارنظرهایی نیز دارند. گاهی این اظهارنظرها خوشایند حاکمیت است و گاهی نیز این اظهارنظرها و روایت‌ها با نگاه و رویکرد حاکمیت فاصله دارند. اما نیازمند این هستیم که تریبون و مرجعی وجود داشته باشد که علمی، غیرسیاسی و شفاف نظرات مردم و افکار عمومی را نمایندگی کند و بتواند صدای واضح و رسا و به دور از تحریف از جامعه و مردم را منعکس کند. خوشبختانه مجموعه ایسپا طی بیش از دو دهه فعالیت خود در بسیاری از اوقات در سطح کشور توانسته به طور نسبی چنین نقش ‌آفرینی را داشته باشد و خود را به عنوان مرجع مورد اعتماد تعریف کند.

وی افزود: یکی از مولفه‌های اصلی دستیابی به چنین مرجعیتی در امر انعکاس صدای مردم، در کنار علمی بودن و غیرسیاسی بودن، شبکه‌سازی قدرتمند ایسپا در کل کشور است که در واقع شاخصه و محور اصلی این شبکه‌سازی شعب ایسپا در ۳۱ استان کشور هستند.

رئیس ایسپا اضافه کرد: روایت صحیح موضوعات و مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی دقت، تجربه و تخصص می‌خواهد که خوشبختانه آن به طور نسبی در مجموعه جهاد دانشگاهی و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به کمک شعب استانی ایسپا وجود دارد و به صورت کار گروهی و جمعی درحال انجام است و ثمره آن اعتبار و اعتماد دانشگاهیان، مردم و مسئولان به ایسپاست.

شیرعلی در ادامه گفت: در این دوره تمام تلاش مجموعه ایسپا این هست مرجعیتی که اشاره شد نه تنها حفظ شود بلکه به میزان این اعتماد و اعتبار افزوده شود. ایسپا در ادامه حرکت علمی و رو به جلو و نیز حفظ و تداوم مرجعیت علمی، حداقل چهار راهبرد و اصل را مدنظر قرار دارد:

۱- نخست نگاه علمی و غیرسیاسی و غیرجناحی به انعکاس صدای مردم و جامعه. همواره رویکرد جهاددانشگاهی از بدو تاسیس حرکت در مسیر جمهوری اسلامی و پیروی از مقام معظم رهبری و کمک به دولت‌ها بوده (با هر نوع گرایش سیاسی) است. همین رویکرد علمی، غیرسیاسی و فراجناحی در ایسپا دنبال شده و خواهد شد و تلاش خواهد شد تصویری واقعی و درست از نظرات و نگرش مردم و جامعه منعکس و مخابره شود تا به کمتر شدن فاصله بین حاکمیت و جامعه کمک کند.

۲- ورود به حوزه‌های جدید نظرسنجی و افکارسنجی، معتقدم اگر ایسپا می خواهد حرکت رو به جلو خود را حفظ کند و تداوم بخشد باید به قلمروهای نوین و جدید پا بگذارد. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) را بیشتر با موضوعات فرهنگ سیاسی و رفتار انتخاباتی می‌شناسند. خوب در کنار این مزیت و تخصص باید اشاره داشت باید به سایر حوزه‌های افکار عمومی نیز باید توجه نمود. از این منظر ایسپا علاوه بر موضوعات و مسائل سیاسی به موضوعات اجتماعی و اقتصادی ورود جدی‌تری خواهد داشت. مسائل و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، مولفه‌ها و شاخص‌های توسعه، رصد وضعیت دانشگاه و دانشجویان و تحقیقات اقتصادی و بازار در کنار موضوعات سیاسی در اولویت ایسپا قرار دارد.

۳- شیوه‌های نوین گردآوری اطلاعات و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در این زمینه. زمان‌بر بودن، هزینه‌بر بودن و محدودیت‌های فنی دیگر از جمله پایین آمدن نرخ مشارکت شهروندان در پاسخگویی به پرسشنامه و موارد دیگر ما را مجاب می‌کند تا سراغ روش‌های دیگر نیز در این زمینه باشیم و بتوانیم هزینه‌های گردآوری اطلاعات حضوری و میدانی را کاهش دهیم. استفاده از تجارب موفق سایر مراکز افکارسنجی و نظرسنجی دنیا خصوصا بعد از پاندمی کرونا و رصد و پایش فضای مجازی در کنار نظرسنجی می‌تواند در ارائه و انعکاس شفاف‌تر افکار عمومی ما را یاری کند.

۴- توانمندسازی نیروی انسانی در ستاد و شعب استانی ایسپا. نگاه در مجموعه ایسپا این است با توجه به تمام محدودیت‌ها در جذب نیرو و محدودیت‌های مربوط به بودجه ضمن استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی باسوادترین و متخصص‌ترین افراد گزینش شده و به کار گرفته شوند و از این تجربه و سرمایه ارزشمند اندوخته شده در تمام بخش‌های ایسپا استفاده گردد. از سوی دیگر هم انتظار این است با تمام محدودیت‌ها (مالی و بودجه‌ای و محدودیت‌ها در جذب نیروی انسانی) نیروی متخصص در حوزه تحقیقات افکار عمومی و نظرسنجی در شعب به کار گرفته شوند. روسای محترم واحدها و معاونین محترم فرهنگی نگاه تخصصی و علمی به بحث افکارسنجی داشته باشند و افرادی که توانایی علمی و فنی در این حوزه دارند و می توانند در سطح استان و دانشگاه شبکه‌سازی کنند را حفظ کنند یا به کار بگیرند.

 

مدیریت بازاریابی در سازمان‌های فرهنگی

بخش دیگر این نشست سخنرانی دکتر حسین جلیلیان عضو هیات علمی دانشگاه تهران با موضوع مدیریت بازاریابی در سازمان‌های فرهنگی بود. او با اشاره به انواع محصول برای بازاریابی از قبیل کالا، شخص، مکان، اطلاعات و ایده‌ها افزود؛ خدمت هم یکی از محصولاتی است که برای آن باید بازاریابی کرد. جلیلیان گفت: فعالیت‌های علمی و پژوهشی در جهاددانشگاهی و ایسپا از انواع خدمت هستند که باید با تکنیک‌های علمی برای آنها بازاریابی حرفه‌ای صورت پذیرد.

وی ضمن ارائه تعریفی از بازاریابی گفت: بازاریابی یک وظیفه سازمانی و فرایندی اجتماعی و مدیریتی است که در آن شرکت یا سازمان، فعالیت‌هایی را برای خلق ارزش به مشتریان فردی یاسازمانی انجام می‌دهد و ارتباطات خود با مشتریان را حفظ و مستحکم می‌کند تا اهداف مورد نظر را محقق سازد.

وی همچنین در خصوص چهار مرحله خلق ارزش برای مشتریان و ایجاد روابط با مشتری گفت: بازارشناسی و مشتری مداری، تدوین استراتژی بازاریابیِ مشتری مدار، تدوین برنامه بازاریابی یکپارچه و برقراری و حفظ ارتباط با مشتریان چهار مرحله کلی برای رسیدن به هدف غایی است که عبارتست از کسب ارزش از مشتریان برای خلق سود و ارزش ویژه مشتری. بخش بندی و انتخاب بازارهای هدف سازمانی و صنعتی بحث دیگری بود که عضو هیات علمی دانشگاه تهران به آن پرداخت.

دکتر جلیلیان همچنین به برخی روش‌های متمایزسازی و جایگاه‌سازی سازمان در بازار و صنعت اشاره کرد و در این زمینه به مواردی از جمله ویژگی‌های خدمات، منافع خدمات، کیفیت عملکرد، اعتبار نهاد بالادستی و... اشاره کرد.

عناصر هفتگانه آمیخته بازاریابی خدمات (7P)، کیفیت خدمت و مدل سروکوال، عوامل افزایش کیفیت خدمات، عوامل رویگردانی مشتریان از شرکت‌های خدماتی، برندسازی و مزایای آن، فرایند برندسازی و مدیریت برند و ... از جمله مباحث دیگری بود که توسط حسین جلیلیان عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این جلسه طرح شد.

هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا با بحث و اعلام نظر همکاران استان‌ها در خصوص مسائل فنی و سازمانی ادامه یافت و در پایان نشست که بیش از چهار ساعت به طول انجامید معاونین فرهنگی استان‌ها در  فرایند رای گیری و انتخاب دو عضو جدید شورای فنی شعب ایسپا شرکت کردند و در نهایت دکتر مهدی باقریان معاون فرهنگی استان گلستان بعنوان عضو اصلی و خانم دکتر سیده زینب تقوی معاون فرهنگی استان مازندران بعنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.

هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد
هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد
هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد
هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد
هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد
هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد
هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد
هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد
هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد
هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir