سنجش نگرش افراد پیرامون مسائل روز کشور
سنجش نگرش افراد پیرامون مسائل روز کشور
یکشنبه, 27 تیر,1400

به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به منظور پایش افکار عمومی در ارتباط با برخی از مسائل روز کشور در روزهای 16 تا 20 تیرماه 1400 یک نظرسنجی در مقیاس ملی و با شیوه گردآوری تلفنی اطلاعات انجام داده است. جامعه آماری این نظرسنجی کلیه شهروندان 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن 1585 نفر بوده است. 

 

 مشخصات پاسخگویان

50.1 درصد پاسخگویان این نظرسنجی مرد و 49.9 درصد زن هستند. 25.7 درصد پاسخگویان در رده سنی 18 تا 29 سال، 48.4 درصد در رده سنی 30 تا 49 سال و 25.9 درصد در رده سنی 50 سال و بالاتر قرار دارند. 23.3 درصد مجرد، 72.9 درصد متاهل و 3.7 درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر هستند. 39.2 درصد پاسخگویان در مراکز استان، 35.9 درصد در شهرهای کوچک¬تر و 24.9 درصد در روستاها سکونت دارند.

 

دیدگاه شهروندان درباره قطعی برق 

از پاسخگویان پرسیده شده است «یکی از موضوعاتی که این‌ روزها عده ای از مردم با آن مواجهند قطع شدن برق در برخی از ساعات شبانه روز است. آیا شما هم در طول هفته‌های اخیر در محل سکونت یا کارتان با قطعی برق مواجه شده‌اید؟».  94.7 درصد مردم گفته‌اند در طول هفته‌های اخیر در محل سکونت یا کارشان با قطعی برق مواجه شده‌اند و در مقابل تنها 5.3 درصد تجربه قطعی برق نداشته‌اند. تجربه قطعی برق در مناطق مختلف سکونتی در سطح کشور تفاوت معناداری نداشته و 95 درصد ساکنین مراکز استان، 94 درصد ساکنین شهرهای غیر مرکز استان و 95.2 درصد ساکنین روستاها تجربه قطعی برق داشته‌اند.

 در ادامه از پاسخگویان پرسیده شده است «به نظر شما دلیل اصلی خاموشی‌های اخیر چیست؟». 40.5 درصد پاسخگویان دلیل اصلی خاموشی‌های اخیر را ضعف مدیریتی مسئولان کشور دانسته‌اند. 19.4 درصد استخراج رمز ارزها و 14.9 درصد مصرف بی‌رویه مردم را به عنوان دلیل اصلی عنوان کرده‌اند. در ادامه 5.9 درصد به ضعف امکانات صنعت برق کشور، 2.1 درصد تحریم و 7.6 درصد به سایر موارد اشاره کرده‌اند . 9.7 درصد در پاسخ به این سوال اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

 

 

مردها بیش از زنان ضعف مدیریتی مسئولان کشور (43.7 درصد) و استخراج رمز ارزها (23 درصد) را دلیل اصلی قطعی برق دانسته‌اند اما زنان بعد از ضعف مدیریتی مسئولان کشور (37.2 درصد) معتقدند مصرف بی‌رویه مردم (17.1 درصد)  عامل اصلی خاموشی‌های اخیر است. همچنین 17.1 درصد زنان و 5.3 درصد مردان درمورد علت خاموشی‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

اگرچه درصد قابل توجهی از تمام گروه‌های سنی دلیل اصلی خاموشی‌های اخیر را ضعف مدیریتی مسئولان کشور می‌دانند، اما این میزان بین افراد بالای 50 سال کمتر از سایر گروه‌ها بوده و این گروه سنی در مرتبه دوم مصرف بی‌رویه مردم را عامل خاموشی‌ها دانسته‌اند درحالی که جوانان 18 تا 29 سال و افراد 30 تا 49 سال در رتبه دوم به استخراج رمز ارزها اشاره کرده‌اند.

37.1 درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و 46.5 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی دلیل اصلی قطعی برق را ضعف مدیریتی مسئولان کشور دانسته‌اند. به عنوان دومین دلیل، 19 درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی به مصرف بی‌رویه مردم و 26.8 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی به استخراج رمز ارزها اشاره کرده‌اند.

43.5 درصد ساکنین مراکز استان‌ها، 41.5 درصد ساکنین شهرهای غیر مرکز استان و 34.4 درصد ساکنین مناطق روستایی علت خاموشی‌های اخیر را ضعف مدیریتی مسئولان می‌دانند. 19.5 درصد ساکنین روستا‌ها در دومین رتبه به مصرف بی‌رویه مردم اشاره داشته‌اند، اما 26.4 درصد ساکنین مراکز استان‌ها و 17 درصد ساکنین سایر شهرها پس از ضعف مدیریتی به استخراج رمز ارزها اشاره کرده‌اند.

 

تجربه شهروندان از سرمایه‌گذاری در بورس

در بخش دیگری از نظرسنجی به عملکرد شهروندان درخصوص سرمایه‌گذاری پرداخته شده است. در این سؤال پرسیده شده است «عده‌ای از مردم در طول سال‌های گذشته بخشی از پس‌اندازشان را در بورس سرمایه‌گذاری کردند. آیا شما هم در دو سال گذشته در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟». طبق نتایج، 20.9 درصد مردم در دو سال گذشته در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از این گروه 77.1 درصدشان ضرر کرده‌اند و در مقابل تنها 8.1 درصد گفته‌اند از این سرمایه‌گذاری سود کرده‌اند. 14.8 درصدشان نیز نه سود داشته‌اند و نه ضرر کرده‌اند.

 

 

در مجموع مردها (24.6 درصد) بیش از زنان (17.3 درصد) در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. جوانان 18 تا 29 سال (25.6 درصد) بیش از سایر گروه‌های سنی در دوسال گذشته به سمت سرمایه‌گذاری در بورس رفته‌اند و افراد با تحصیلات دانشگاهی (35.3 درصد) نیز با اختلاف بالایی بیش از افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی (12 درصد) در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همچنین 26 درصد شهروندان مراکز استان‌ها، 22.5 درصد شهرهای کوچک و 10.7 درصد ساکنین مناطق روستایی گفته‌اند دو سال گذشته در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با افزایش سرانه هزینه خانواده‌ها نیز نرخ سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافته است. 29.9 درصد افراد با سرانه هزینه خانوار بالای 2 میلیون تومان در ماه طی دوسال گذشته در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، درحالی که این میزان بین افراد با سرانه هزینه کمتر از یک میلیون تومان در ماه، 14.5 درصد بوده است.

  

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir