«بنیاد شهرت» اعلام کرد؛ سوئد مشهورترین کشور جهان
«بنیاد شهرت» اعلام کرد؛ سوئد مشهورترین کشور جهان
چهار شنبه, 06 تیر,1397

«بنیاد شهرت» اعلام کرد؛ سوئد مشهورترین کشور جهان

«بنیاد شهرت» در جدیدترین گزارش خود، مشهورترین کشورهای جهان در سال 2018 را معرفی کرده است. در این گزارش، شهرت ۵۵ کشور جهان که از لحاظ تولید ناخالص داخلی و جمعیت بزرگ‌ترین هستند مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای رتبه‌بندی مشهورترین کشورها، نظرسنجی‌ای از بیش از 58 هزار نفر از مردم 8 کشور پیشرفته کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه، انگلیس و آمریکا در یک بازه زمانی دو ماهه صورت گرفته است.

به گزارش این بنیاد، هر واحد افزایش در شهرت یک کشور (یا ملت) منجر به افزایش 0.9 درصدی در توریسم و افزایشی0.3 درصدی در صادرات آن کشور می‌شود. یافته‌های گزارش امسال حکایت از آن دارد که تنش‌های ژئوپلیتیک، ملی‌گرایی و ناآرامی اجتماعی موجب کاهش شهرت و حمایت کل کشورها شده است. براساس این گزارش، مشهورترین کشورها همواره بزرگ‌ترین کشورها از لحاظ تولید، جمعیت و مساحت نیستند. در میان 10 کشور مشهور این دوره‌، هیچ‌کدام جزو 10 کشور پرجمعیت جهان نیستند و تنها 20 درصد از آنها (2 کشور) جزو بزرگ‌ترین کشورهای جهان از لحاظ مساحت و اندازه تولید ناخالص داخلی هستند. در رتبه‌بندی امسال، سوئد با کسب نمره 81.7 پس از یک دوره نزول، مجدد به‌عنوان مشهورترین کشور جهان در رده نخست قرار گرفت. پس از سوئد، کشورهای فنلاند، سوئیس و نروژ به‌ ترتیب در رده‌های دوم تا چهارم رتبه‌بندی مشهورترین کشورهای جهان 2018قرار دارند. به‌علاوه ۴ کشور نخست این رتبه‌بندی با کسب نمره بالای 80 از لحاظ شهرت در دسته‌بندی «عالی» جای گرفته‌اند (تعداد این گروه در گزارش سال گذشته ۷ کشور بود). به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، ۵۵ کشور حاضر در این رتبه‌بندی براساس نمره‌ای که کسب‌ کرده‌اند در مجموع در ۵ گروه کلی عالی، قوی، متوسط، ضعیف و فقیر دسته‌بندی می‌شوند. در این گزارش، ایران با کسب نمره 29.9 بدون تغییر نسبت به گزارش سال گذشته در جایگاه ۵۴ ایستاده است. مهم‌ترین معیار‌هایی که در این گزارش در تعیین شهرت کشورها مورد استفاده قرار گرفته، به ترتیب اهمیت (وزنی که در محاسبه نمره کل دارند) به این شرح است:‌ «دوستانه و خونگرم بودن مردم»، «امن بودن کشور«، »زیبایی کشور»، «جذاب بودن سبک زندگی مردم»، «لذت‌بخش بودن»، «اخلاقی بودن» و «مشارکت مسوولانه در جامعه جهانی».

 

منتشر شده در روزنامه دنیای اقتصاد، در تاریخ 3 تیرماه 1397، شماره 4357

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir