52 درصد ایرانی‌ها معتقدند پیروزی کلینتون یا ترامپ تاثیری بر کشور ندارد
52 درصد ایرانی‌ها معتقدند پیروزی کلینتون یا ترامپ تاثیری بر کشور ندارد
یکشنبه, 16 آبان,1395

52 درصد ایرانی‌ها معتقدند پیروزی کلینتون یا ترامپ تاثیری بر کشور ندارد

 بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران( ایسپا)، برای اکثر ایرانی‌ها پیروزی هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فرقی نمی‌کند.

 

به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در روزهای 10 تا 12 آبان‌ماه جاری به انجام یک نظرسنجی تلفنی از شهروندان کل کشور پرداخت. این نظرسنجی تلفنی که در بین حدود 1600 نفر صورت گرفت به موضوع انتخابات آمریکا اختصاص داشت. 50 درصد نمونه‌ها مرد و 50 درصد نیز زن بوده‌اند. میانگین سنی پاسخگویان 38 سال، 64 درصد پاسخگویان دارای تحصیلات دیپلم و پایین‌تر از آن و حدود 36 درصد نیز تحصیلات دانشگاهی داشتنه‌اند. 75 درصد نمونه‌های آماری ساکن مناطق شهری و حدود 25 درصد نیز ساکن مناطق روستایی بوده‌اند.

 مطابق نتایج این نظرسنجی 79 درصد پاسخگویان گفته‌اند به میزان کم و خیلی کم اخبار انتخابات آمریکا را پیگیری می‌کنند. فقط 9 درصد پاسخگویان اخبار انتخابات آمریکا را به میزان زیاد و خیلی زیاد پیگیری می‌کنند. حدود 11 درصد نیز گفته‌اند تا حدودی اخبار این انتخابات را پیگیری می‌کنند. در این نظرسنجی از پاسخگویان در خصوص کاندیداهای انتخابات آمریکا سوال شده است که حدود 38 درصد پاسخگویان می‌دانستند که ترامپ یکی از کاندیداهای این انتخابات است و 42 درصد نیز می‌دانستند که کلینتون یکی از کاندیداهاست. در مجموع 37 درصد از کل پاسخگویان به هر دو کاندیدای انتخابات آمریکا به درستی اشاره کرده‌اند. 54 درصد کسانی که تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند به هر دو گزینه به درستی اشاره کرده‌اند و 27 درصد کسانی که تحصیلات دیپلم و پایین‌تر داشته‌اند به هر دو گزینه به درستی اشاره کرده‌اند. 44 درصد مردان و 30 درصد زنان به نام هر دو کاندیدای انتخابات آمریکا به درستی اشاره کرده‌اند. میزان آگاهی مردم مناطق شهری از کاندیداهای انتخابات آمریکا 41 درصد و میزان آگاهی مردم مناطق روستایی در این زمینه 26 درصد است.

 

سوالات بعدی از کسانی پرسیده شده که حداقل به نام یکی از کاندیداهای به درستی اشاره کرده‌اند. در سوالی پیش‌بینی مردم از انتخابات آمریکا مورد بررسی قرار گرفته که بر این اساس 68 درصد پاسخگویان گفته‌اند کلینتون برنده انتخابات خواهد بود و در مقابل 14 درصد نیز گفته‌اند ترامپ برنده انتخابات خواهد بود. 18 درصد نیز گفته‌اند نمی‌دانند که کدام یک پیروز خواهد شد.

 در ادامه نظر پاسخگویان در مورد پیروزی کاندیداها و تأثیر آن بر کشور ما پرسیده شده که 35 درصد گفته‌اند اگر کلینتون رأی بیاورد برای کشور ما بهتر خواهد بود. 5 درصد گفته‌اند اگر ترامپ رأی بیاورد برای کشور ما بهتر است و 52 درصد هم گفته‌اند رأی آوردن هر یک از این دو فرقی برای کشور ما نخواهد کرد. 8 درصد نیز در پاسخ به این سوال گزینه نمی‌دانم را انتخاب کرده‌اند.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir