نگرش مردم ایران درباره جنگ روسیه و اوکراین
نگرش مردم ایران درباره جنگ روسیه و اوکراین
چهار شنبه, 24 فروردین,1401

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به‌منظور سنجش نگرش ایرانیان درباره جنگ روسیه و اوکراین در اسفندماه 1400 یک نظرسنجی در مقیاس ملی و با شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است. جامعه آماری این نظرسنجی کلیه شهروندان 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن 2088 نفر بوده است. 

 

از هر ۱۰ نفر افراد بالای ۱۸ سال، ۴ نفر اصلا اخبار مربوط به جنگ روسیه و اوکراین را پیگیری نمی‌کند

از پاسخگویان پرسیده شد «شما چقدر اخبار جنگ روسیه و اوکراین را پیگیری کرده اید؟». براساس نتایج به‌دست‌آمده، 37.9 درصد از پاسخگویان اصلا اخبار مربوط به جنگ روسیه و اوکراین را پیگیری نکرده اند. 27.6 درصد به میزان کم و 20.3 درصد به میزان زیاد یا خیلی زیاد اخبار مربوط به جنگ روسیه و اوکراین را پیگری کرده اند. 14.1 درصد از پاسخگویان تا حدودی اخبار مربوط به این جنگ را پیگیری کرده اند. 

 

۵۳.۲ درصد از پاسخ‌گویان مطلع از وقوع جنگ معتقدند که غربی‌ها به خاطر منافع خودشان از اوکراین حمایت می‌کنند

از پاسخگویان پرسیده شد «برخی می‌گویند غربی‌ها به خاطر منافع خودشان است که از اوکراین حمایت می‌کنند، برخی هم معتقدند حمایت آنها به خاطر دفاع از حقوق بشر است. شما با کدام یک از گزینه های زیر موافق هستید؟» براساس یافته های به‌دست‌آمده، 53.2 درصد از پاسخ‌گویان مطلع از وقوع جنگ معتقدند که غربی ها به خاطر منافع خودشان از اوکراین حمایت می کنند، 20.6 درصد بر این باورند که حمایت غربی ها از اوکراین برای دفاع از حقوق بشر بوده است، 23.5 درصد نیز نسبت به این سوال اظهار بی اطلاعی کردند. 2.8 درصد از پاسخ¬گویان به این سوال پاسخی ندادند.

 

۲۳.۲ درصد کسانی که به نحوی از اخبار جنگ روسیه و اوکراین مطلع بوده‌اند، اصلاً از پیامدهای این جنگ برای ایران احساس نگرانی نمی‌کنند

از شهروندانی که از جنگ روسیه و اوکراین مطلع بودند، پرسیده شده است «شما چقدر از پیامدهایی که ممکن است این جنگ برای ایران داشته باشد احساس نگرانی می‌کنید؟». در مجموع 47.9 درصد کسانی که به نحوی از اخبار جنگ روسیه و اوکراین مطلع بوده‌اند، اصلاً از پیامدهای این جنگ برای ایران احساس نگرانی نمی‌کنند یا کمی در این زمینه نگران‌اند، 8.3 درصد گفته‌اند تاحدودی احساس نگرانی می‌کنند و 39.7 درصد در حد زیاد یا کاملاً نگران‌اند ‌که جنگ روسیه و اوکراین پیامدهای بدی برای ایران داشته باشد. 

 

 ۶۴.۵ درصد معتقدند که ایران باید در برابر جنگ روسیه و اوکراین بی‌طرف بماند 

از شهروندان پرسیده شد «به نظر شما بهتر است ایران چه واکنشی در برابر جنگ روسیه و اوکراین نشان دهد؟» براساس نتایج به دست آمده، اکثریت پاسخگویان یعنی 64.5 درصد معتقد بودند که ایران باید در برابر جنگ روسیه و اوکراین بی طرف بماند. 14 درصد بیان کرده اند ایران باید از اوکراین طرفداری کند. در مقابل 6.6 درصد گفته اند ایران باید از روسیه طرفداری کند. 15 درصد از پاسخگویان به این سوال پاسخ نداده‌اند و نظر خاصی نداشته اند. 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir