نظرسنجی ایسپا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (بخش دوم): از هر 10 بیمار، تقریباً 9 نفر اعلام کرده است که توصیه های لازم از سوی کارشناسان وزارت بهداشت برای رعایت قرنطینه و ماندن در منزل به آنها ارائه شده است
نظرسنجی ایسپا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (بخش دوم): از هر 10 بیمار، تقریباً 9 نفر اعلام کرده است که توصیه های لازم از سوی کارشناسان وزارت بهداشت برای رعایت قرنطینه و ماندن در منزل به آنها ارائه شده است
یکشنبه, 30 شهریور,1399

به گزارش روابط عمومی ایسپا، در تاریخ سوم تا هفتم تیر ماه 1399 به سفارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح نظرسنجی با عنوان «بررسی نگرش مبتلایان به ویروس کرونا در خصوص خدمات ارائه شده به آن‌ها» به صورت مصاحبه تلفنی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اجرا شده است. جامعه آماری شامل کلیه افراد مبتلا به کرونا است که در سه ماهه اول سال 1399 در منزل تحت درمان و قرنطینه قرار گرفته‌اند. شایان ذکر است تعداد نمونه این گروه 475 نفر می باشد. 

 

از هر 10 بیمار، 6 بیمار قبل از مبتلا شدن، فرم خوداظهاری سامانه 4030 وزارت بهداشت را تکمیل نکرده است

نتایج نشان داد 61.5 درصد از پاسخگویان قبل از مبتلا شدن به کرونا، فرم خود اظهاری سامانه 4030 وزارت بهداشت را تکمیل نکرده‌اند و 37.9 درصد پاسخگویان این کار را انجام داده بوده‌اند. در این ارتباط افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتر از سایر گروه‌های تحصیلی فرم خوداظهاری را تکمیل کرده‌اند. 84.4 درصد کسانی که فرم خوداظهاری را تکمیل کرده‌اند راهنمایی‌های سامانه 4030 و پیام‌هایی که از طریق این سامانه به تلفن همراه آن‌ها ارسال می‌شد را مفید دانسته‌اند.

یافته‌ها نشان می‌دهد 83.4 درصد از پاسخگویان با مراجعه به پزشک و پاسخ آزمایشگاه و 8 درصد از طریق تماس تلفنی کارکنان بهداشت متوجه ابتلای خود به بیماری کرونا شده‌اند. 45.1 درصد از پاسخگویان، پس از اطلاع از این مسئله، به مراکز بهداشتی و درمانی، 28.4 درصد به بیمارستان دولتی و 9.3 درصد به پزشک خصوصی مراجعه کرده‌اند.

 

88 درصد از پاسخگویان اعلام کردند، توصیه های لازم از سوی کارشناسان وزارت بهداشت برای رعایت قرنطینه و ماندن در منزل به آنها ارائه شده است

60.8 درصد پاسخگویان بیان کرده‌اند پس از ابتلا به بیماری کرونا، پزشک برای آن‌ها دارو تجویز کرده است. پزشکان برای افراد 50 سال و بالاتر بیشتر از دیگر گروه‌های سنی دارو تجویز کرده‌اند. از بین کسانی که پزشک برای آن‌ها دارو تجویز کرده است 46.4 درصد از آن‌ها داروی مورد نظر را از داروخانه داخل شهر، 27.7 درصد از داروخانه مرکز بهداشت و 22.1 درصد از داروخانه بیمارستان تهیه کرده‌اند.

86.1 درصد از پاسخگویان بیان کرده‌اند در هفته اول ابتلا به کرونا، از مراکز بهداشتی درمانی نزدیک محل زندگیشان با آن‌ها تماس گرفته‌اند. 88 درصد از پاسخگویان گفته‌اند از سوی کارکنان بهداشت توصیه‌های لازم برای رعایت قرنطینه و ماندن در منزل به آن‌ها ارائه شده است. از نظر 63.8 درصد از پاسخگویان محتواهای آموزشی ارائه شده برای مراقبت در منزل به میزان «زیاد یا بسیارزیاد» و از نظر 12.5 درصد به میزان «کم یا بسیارکم» برای آن‌ها مفید بوده است.

 

نمره قابل قبول بیماران کرونایی به عملکرد کادر درمانی و دستگاه های اجرایی

در این نظرسنجی از پاسخگویان خواسته شد با توجه به میزان رضایت از عملکرد کادر درمانی بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، مجموعه وزارت بهداشت و دستگاه‌های اجرایی به عملکرد هر یک از آن‌ها نمره‌ای از صفر تا بیست بدهند.

- میانگین نمره پاسخگویان به عملکرد مراکزی که به آن مراجعه کرده‌اند 16 از 20 است.

- میانگین نمره پاسخگویان به عملکرد مجموعه وزارت بهداشت در مواجهه با کرونا 15.3 از 20 است.

- میانگین نمره پاسخگویان به عملکرد کادر بهداشت در موضوع غربالگری، پی گیری حال بیماران، اطمینان از وضعیت آن‌ها در زمان قرنطینه در منزل، ارائه توصیه‌های لازم در مورد فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک و دستکش 15.9 از 20 است.

- میانگین نمره پاسخگویان به عملکرد همه دستگاه‌های اجرایی در مواجهه با کرونا بین نمره 14.1 از 20 است.

نتایج نظرسنجی ایسپا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (بخش دوم): از هر 10 بیمار، تقریباً 9 نفر اعلام کرده است که توصیه های لازم از سوی کارشناسان وزارت بهداشت برای رعایت قرنطینه و ماندن در منزل به آنها ارائه شده است/ نمره قابل قبول بیماران به کادر درمانی
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir