دکتر سراج زاده رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: امید است داده های تولید شده توسط ایسپا در نظام تصمیم گیری اجرایی برای اصلاح رویه های حکمرانی مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر سراج زاده رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: امید است داده های تولید شده توسط ایسپا در نظام تصمیم گیری اجرایی برای اصلاح رویه های حکمرانی مورد استفاده قرار گیرد.
چهار شنبه, 17 اردیبهشت,1399

دکتر حسین سراج زاده رئیس انجمن جامعه شناسی ایران به مناسبت نوزدهمین سالروز تأسیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، پیامی را صادر کرد. متن پیام به شرح زیر است:

جامعه شناسی به عنوان یک علم، در پی تولید مفاهیم و نظریه هایی برای شناخت بهتر جامعه و کنش های اجتماعی است. مسئولیت اخلاقی و اجتماعی جامعه شناسان برای بهبود زندگی اجتماعی و رهایی مردمان از محدودیت های تبعیض آمیز و مغایر با ارزش های انسانی، از مسیر استفاده از شناخت علمی و رسیدن به شناخت های معتبر و روشمند از  واقعیت های جامعه و نگرش ها و رفتار مردم امکان پذیر است. همین استفاده از داده ها و اطلاعات معتبر و سنجیدن مدعاهای نظری با شواهد و مدارک عینی است که جامعه شناسی به عنوان علم را از ایدئولوژی، پندارهای ایدآلیستی و تخیلات رمانتیک متمایز می کند و به آن اعتبار علمی می دهد. چنین دانشی علاوه بر کارکردهای شناختی و رهایی بخشی، به مدیریت دانش بنیان و واقع گرایانه هم کمک شایانی می کند. 

یکی از راه های رسیدن به داده های معتبر درباره جامعه و آگاهی از دیدگاه های مردم و تغییرات آن، پژوهش های پیمایشی است که به صورت روشمند و منظم به جمع آوری اطلاعات و داده ها درباره نگرش ها و رفتارهای مردم درباره موضوعات مختلف و در مقاطع زمانی مختلف می پردازند و به این ترتیب، مجموعه و آرشیو بزرگی از داده های اجتماعی ایجاد می کنند که هم به کار پژوهشگران اجتماعی و دانشگاهیان می آید و هم به درد مدیران اجرایی  علاقمند به مدیریت علمی و کارشناسانه می خورد.

خوشبختانه از اواخر دهه 70 شمسی، انجام پژوهش های پیمایشی در کشور مورد توجه قرار گرفته و با وجود فراز و فرودهایی، امروز به صورت نسبتا پایداری در موسسات پژوهشی و دستگاه های اجرایی در حال اجرا و انجام هستند. مرکز افکارسنجی دانشیجویان ایران (ایسپا) یکی از مراکزی است که از سال 1380 با استفاده از ظرفیت های دانشجویان و دانشگاه ها کار انجام پژوهش های پیمایشی را آغاز کرده است و خوشبختانه توانسته در این سال ها توسعه پیدا کند و امروز به صورت یک مرکز تخصصی انجام پژوهش های پیمایشی، دارای سرمایه و تجربه علمی درون و برون سازمانی است. این مرکز پیمایش ها و نظرسنجی های متعددی درباره مسائل و موضوعات مهم و حساس اجتماعی و سیاسی انجام داده که آرشیو بزرگ و ارزشمندی از داده های اجتماعی طولی در اختیار پژوهش گران قرار می دهد. 

امید است این مرکز افکارسنجی، پویاتر و پرتوان تر به کار تولید حرفه ای داده های پیمایشی درباره مسائل اجتماعی ایران ادامه دهد، داده هایش در نظام تصمیم گیری اجرایی برای اصلاح رویه های حکمرانی و اتخاذ تصمیم بر اساس خواست ها و مطالبات مردم مورد استفاده قرار گیرد، و دسترسی پژوهش گران و دانشگاهیان به آنها تسهیل شود تا با استفاده از آنها در نظام دانشگاهی، و گفتگوهای حوزه عمومی، به فهم معتبر و روشمند مسائل جامعه و مردم و بهبود زندگی اجتماعی کمک شود. 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir