به همت ایسپای استان همدان برگزار شد: نکوداشت روز ملی علوم اجتماعی
به همت ایسپای استان همدان برگزار شد: نکوداشت روز ملی علوم اجتماعی
دوشنبه, 18 آذر,1398

نکوداشت روز ملی علوم اجتماعی
همایش «بررسی اهمیت جایگاه و نقش علوم اجتماعی در جامعه ایران» به همت دبیرخانه دائمی روز ملی علوم اجتماعی ایران، گروه علوم اجتماعی و انجمن علمی دانشجویی علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا و با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران،دفتر همدان، وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به مناسبت زادروز دکتر «غلامحسین صدیقی» بنیانگذار جامعه شناسی ایران، دوازدهم آذرماه در دانشگاه بوعلی  همدان برگزار شد.
دکتر حاتم حسینی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی و از اعضای هیئت علمی گروه علوم اجتماعی این دانشگاه در ابتدای مراسم به بیان خاطراتی از استاد فقید مرحوم دکتر حبیب الله زنجانی از اساتید برجسته جمعیت شناسی پرداخت و حیات علمی و زندگی این استاد را سراسر دارای نکات اخلاقی و آموزشی ارزشمند دانست و از مهمترین ویژگی های او مدارای علمی و پرهیز از مطلق انگاری عنوان کرد.
در ادامه کتاب «از تبار تلاش» زندگینامه دکتر حبیب الله زنجانی، نوشته اسماعیل آزادی که در زمان حیات استاد فقید نگارش شده است، معرفی شد.
همچنین پنل علمی با موضوع «بررسی جایگاه و نقش علوم اجتماعی در جامعه ایران» برگزار شد که در آن دکتر اسدالله نقدی، دانشیار گروه علوم اجتماعی و مسئول دبیرخانه دائمی روز علوم اجتماعی، به تأسیس دبیرخانه و روند ثبت روز ملی علوم اجتماعی در تقویم کشور و نیز فعالیت های سه سال گذشته که دبیرخانه دائمی روز علوم اجتماعی به میزبانی دانشگاه بوعلی همدان تشکیل شده است اشاره و ابرازامیدواری کرد که این اتفاق به ارتقای جایگاه جامعه شناسی وعلوم اجتماعی کمک کند.
نقدی در ادامه به بیان انواع جامعه شناسی در ایران پرداخت و دسته بندی چهارگانه مایکل بوراوی را شامل جامعه شناسی انتقادی، جامعه شناسی مردم مدار، جامعه شناسی حرفه ای(آکادمیک) و جامعه شناسی در خدمت سیاستگذاری دانست که هر کدام در حال تکمیل و رشد خود هستند. وی در پایان سخنان خود ضمن یاد و خاطره دکتر قانعی راد رئیس پیشین انجمن جامعه‌شناسی ایران و نقش وی در مطرح کردن جامع شناسی در عرصه عمومی ایران و زنده یاد دکتر زنجانی شخصیت برجسته علمی و اخلاق معلمی با اشاره به کتاب بهترین استادان دانشگاه یاد بزرگان علوم اجتماعی را گرامیداشت.
دکتر عباس زارعی مهروز، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی نیز با بیان خاطراتی به اهمیت فعالیت بین رشته ای به ویژه بین تاریخ و جامعه شناسی برای افزایش نقش و جایگاه علوم اجتماعی در ایران پرداخت و این مهم را در گفتگوی علمی سازنده بین متخصصان علوم و نیز دوری از نگرش های مطلق در علم دانست.
دکتر اسماعیل بلالی، از اعضای هئیت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی نیز در این پنل به تشریح جایگاه و نقش علوم اجتماعی در جامعه ایران پرداخت و اظهار کرد: کمبود نظریه پرداز بومی از جمله معضلات کمرنگ شدن و دور شدن علوم اجتماعی از جامعه ایران است.
وی در ادامه دانشجویان را به مطالعه هرچه عمیق تر و منسجم تر در مباحث دعوت کرد تا به زودی شاهد رشد و افزایش نظریات بومی و متناسب با جامعه ایرانی در دانشگاه ها باشیم.
دکتر حمید خاورزمینی، از دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی نیز به تکمیل انواع جامعه شناسی از بوراوی «جامعه شناسی سفارشی» را نیز اضافه کرد و گفت: این موضوع زمینه علمی ندارد و به دنبال تهی کردن جامعه شناسی است و به موضوعاتی می پردازد که در جامعه ایران بی خطر است و نسبتی هم با جامعه شناسی انتقادی ندارد. این سبک از جامعه شناسی به عنوان عاملی آسیب زا برای جامعه شناسی و نقش آن در جامعه ایران است.
معین دادخواه، از دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا و عضو دبیرخانه دائمی روز علوم اجتماعی نیز در ادامه بیانیه دبیرخانه را قرائت کرد و گزارشی از روند تشکیل و برنامه ریزی دبیرخانه دائمی روز علوم اجتماعی در سه سال قبل پیرامون ثبت روز ملی علوم اجتماعی در تقویم ارائه داد و اهداف تشکیل این دبیرخانه را ابتدا ثبت ملی روز علوم اجتماعی در تقویم و سپس ثبت فرهنگی و عمومی آن در جامعه علمی برشمرد و گفت: این مهم می تواند باعث انتقال جایگاه و نقش علوم اجتماعی به مرحله جدیدی باشد.
در پایان مراسم ضمن تقدیر از دانشجویان برتر علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی در سه سال گذشته، دانشجویان و دانش آموختگان نیز با بیان خاطراتی از کلاس های اساتید خود در قالب طنزپردازانه این روز علوم اجتماعی را گرامی داشتند.

به همت ایسپای استان همدان برگزار شد: نکوداشت روز ملی علوم اجتماعی
به همت ایسپای استان همدان برگزار شد: نکوداشت روز ملی علوم اجتماعی
به همت ایسپای استان همدان برگزار شد: نکوداشت روز ملی علوم اجتماعی
درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir