رضایت 60 درصدی مردم تهران از طرح ترافیک جدید
رضایت 60 درصدی مردم تهران از طرح ترافیک جدید
چهار شنبه, 19 تیر,1398

رضایت 60 درصدی مردم تهران از طرح ترافیک جدید

پورسیدآقایی معاون شهردار تهران؛ نظرسنجی ایسپا که مهم‌ترین مرکز نظرسنجی کشور است، نشان می‌دهد بیش از  60 درصد مردم تهران از طرح ترافیک جدید رضایت دارند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اجرای طرح ترافیک جدید، به سوالات و ابهامات اعضا در این باره پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از ایسنا، محسن پورسیدآقایی با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از عملکرد ۲۰ روزه اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی هوا، با بیان اینکه طرح زوج و فرد بنا بر بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان دانشگاه تربیت مدرس از نظر مردم ناعادلانه بود و کارکرد خود را نیز از دست داده بود، گفت: بررسی‌ها نشان داد که به دلیل تصمیم لحظه‌ای و آنی در مورد اجرای طرح بر مبنای شمارش پلاک سمت راست خودرو که بعداً به طرح زوج یا فرد شهرت گرفت، معایب و مشکلاتی دارد که یکی از آنها این بود که تعداد خودروها را افزایش داد؛ به گونه‌ای که در حال حاضر تعداد خودروهای متردد در شهر تهران بیشتر از تعداد خودروها در سال ۸۴ است.

افزایش دو برابری خودروهای تهران در پی اجرای طرح زوج و فرد

وی با بیان اینکه این طرح ناعادلانه بود چرا که خودروهای پلاک زوج سه روز در هفته و خودروهای پلاک فرد دو روز در هفته تردد می‌کردند و این بازار سیاه پلاک زوج را ایجاد کرده بود، گفت: شاخص و نرخ مالکیت خودروی شخصی نیز در این مدت افزایش یافت؛ به گونه‌ای که در گذشته نرخ مالکیت ۱.۳۳ درصد و حالا ۲.۵ درصد است و تعداد خودروهای تهران دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه انواع سناریوهای مختلف برای طراحی طرح جایگزین زوج و فرد انجام شد، گفت: مطالعات نشان داد که بهترین راه جایگزین رفتن به سمت قیمت‌گذاری است و دو حلقه‌ای کردن اجرای طرح است که از نظر زیست‌محیطی، ترافیکی، اجتماعی و مطالعات انجام شد و ۵۰۰۰ پرسشنامه نیز میان مردم توزیع شد که نهایتاً ۵۳ درصد مردم طرح زوج و فرد را ناعادلانه می‌دانستند.

پورسیدآقایی در ادامه با بیان اینکه در ابتدای اجرای طرح ترافیک جدید در سال گذشته میزان موافقت مردم ۳۳ درصد بود، اما بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا در دی ماه میزان رضایت به بیش از ۶۰ درصد رسید، گفت: ۴۳ درصد مردم موافق حذف طرح زوج و فرد بودند.

درآمدهای ناشی از طرح ترافیک صرف توسعه حمل و نقل می‌شود

پورسیدآقایی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران تمام درآمدها در حوزه طرح ترافیک جدید می‌بایست در حوزه حمل و نقل صرف شود، گفت: امسال درآمدهای ناشی از طرح را در یک حساب جداگانه واریز می‌کنیم و تنها صرف توسعه حمل و نقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در پی اجرای طرح ترافیک جدید ۲۴ درصد در هفته اول کاهش ورود داشتیم، گفت: ۱۶ درصد در اوج صبح شاهد کاهش ترافیک بودیم و ۱۸ درصد در اوج عصر شاهد کاهش ورود به محدوده بودیم و این در حالی است که در هفته دوم تعداد خودروهای ورودی به کمتر از ۱۶ درصد در نوبت صبح و در نوبت عصر نیز ۲۹ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه این یک طرح افتخارآمیز است و باید شورای شهر به آن افتخار کند، گفت: اگر این طرح ایرادی دارد، باید آن را درست کنیم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه برخی از اعضای شورای شهر انتقاد کردند که این طرح منطقی و کارشناسی نیست، گفت: آیا طرح زوج و فرد منطق کارشناسی داشت؟ این طرح زوج و فرد یک تصمیم آنی و لحظه‌ای بود که پیوست و مطالعه اجتماعی نداشت و حالا این طرح جدید برخی از مشکلات طرح قبلی را حل می‌کند. ما نمی‌خواهیم به هر قیمت تحول ایجاد کنیم. اگر مردم از ما راضی نباشند، این چه افتخاری است.

وی با بیان اینکه برخی از اعضای شورای شهر نسبت به انتقادات مردمی واکنش نشان می‌دهند، گفت: در سال ۹۶ که طرح ترافیک جدید اجرا شد، هجمه‌ها و حمله‌ها به مراتب بیشتر بود، اما وقتی پافشاری کردیم مسائل حل شد و نظرسنجی که ایسپا که مهم‌ترین مرکز نظرسنجی کشور است، انجام داده، نشان می‌دهد که مردم نظر دیگری دارند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه ما از خدا می‌خواهیم که اعضای شورا به جزئیات طرح ورود کنند، گفت: چطور ما به رضایت بیش از ۶۰ درصدی مردم در پی اجرای طرح ترافیک جدید رسیدیم؛ در حالی که طرح‌مان محدودیت‌زا بود؟ و این نشان می‌دهد که مردم متوجه شده‌اند که طرح‌مان کاسبکارانه نبوده است.

وی با بیان اینکه اعضا می‌گویند که مردم معتقدند این طرح کاسبکارانه است، گفت: در سال ۹۶ درآمد حاصل از طرح ترافیک ۳۶۵ میلیارد تومان بود، اما در سال ۹۷ درآمدمان از طرح ترافیک ۲۹۰ میلیارد تومان است. پس با یک محاسبه می‌بینید که طرح‌مان کاسبکارانه نبوده، اما عباراتی همچون پولی شدن، حربه مردم‌پسندی علیه یک طرح است؛ چرا که اگر مدام به مردم بگویید که شهرداری می‌خواهد شما را سر کیسه کند و پول‌تان را بگیرد، نظرشان منفی می‌شود.

 

 

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2019 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir