انتشار بهارانه اثر جدید از ایسپا؛ افکارعمومی و شبکه های اجتماعی مجازی
انتشار بهارانه اثر جدید از ایسپا؛ افکارعمومی و شبکه های اجتماعی مجازی
یکشنبه, 25 شهریور,1397

انتشار بهارانه اثر جدید از ایسپا؛ افکارعمومی و شبکه های اجتماعی مجازی

 

ظهور فناوري‌هاي نوين ارتباطي دگرگوني بنياديني را در ساختار تعـاملات و ارتباطـات انساني ايجاد كرده است. پيامد اين امر، شكل‌گيري نوع جديدي از تعاملات انساني است که امكان برقراري ارتباطات انساني را به فراتر از زمان و مکان گسترش داده‌ و منجر به شکل‌گيري شبكه‌هاي اجتماعي مجازي شده‌ است.

شبکه‌هاي اجتماعـي مجـازي در ايـن ميـان، گونـه‌اي از رسانه‌هاي اجتماعي هسـتند که بيشـترين شـباهت را به جامعه انسـاني داشـته و به فـرد امـکان برقـراري ارتبـاط با شـمار فراواني از افـراد ديگر فارغ از محدوديت‌هاي زماني، مکاني، سياسي، فرهنگي و اقتصادي را مي‌دهند. نتايـج مطالعـات محققان نشـان داده اسـت که افراد بـا حضور در شـبکه‌هاي اجتماعي و استفاده از گونه‌هاي مختلف رسانه‌هاي اجتماعي از مزاياي حضور در اين اجتماع مجازي نظير حمايت اطرافيان، اطلاعات، عواطف و احساسات برخوردار شده و اغلب جوانب زندگي واقعي خود را در اين شبکه‌هاي مجازي دارا مي‌باشند

شبکه‌هاي اجتماعي مجازي ابعاد مختلف زندگي کاربران از جمله اوقات فراغت، سبک زندگي، تعاملات بين فردي، آگاهي سياسي، اعتماد نهادي و فردي را تحت تأثير قرار داده است. بنابراين شبکه‌ها بر روي ابعاد مختلف اقتصادي، اجتماعي و سياسي جوامع مؤثر بوده و به همين دليل در حال گسترش هستند و در آينده نقش به‌مراتب بيشتر و مهم‌تري را در زندگي بازي خواهند کرد، بويژه درصد کثيري از مخاطبان اين شبکه را ساخت جمعيتي جوان و نوجوانان تشکيل مي‌دهد که ميزان فعاليت آنها در شبکه‌هاي مجازي قابل تأمل است. امروزه از بين شبکه‌هاي اجتماعي، تلگرام، اينستاگرام و واتس آپ جزو اپليکيشن‌هاي پرطرفدار در فضاي مجازي هستند که با توجه به فضاي عمومي و باز حاکم بر اين شبکه‌ها، کاربران متکثر اين شبکه‌ها، گزينش‌هاي متعددي را پيش رو دارند که در برخي موارد ممکن است براي کاربر مفيد يا مضر باشد. اين پيامد مثبت يا منفي ممکن است متوجه برخي نهادها و سازمان‌ها و نيز نظام حاکم شود. به ‌اين ترتيب شبکه‌هاي اجتماعي ترکيبي طلايي از فرصت‌ها و چالش‌ها به‌شمار مي‌روند که تنها راه موفقيت فرهنگي در اين فضاي مجازي، شناخت هر چه بيشتر اين پديده در جهت اتخاذ راهبردهاي مناسب و ويژه توسط محققان و سياستگذران اين حوزه است.

مرکز افکارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) نيز براساس رسالت اصلي خود، ساليانه در چندين طرح به رصد و سنجش افکار عمومي در خصوص موضوعات مختلف روز جامعه و جهان مي­پردازد. اين بار نيز در ادامه سلسله طرح‌هاي خود در زمينه مسائل روز، طرحي را در خصوص «شبکه‌هاي اجتماعي مجازي» انجام داده است که در آن به موضوعاتي از قبيل «استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي مجازي»، «محتوا و مطالب گروه‌ها و کانال‌هاي عضو در شبکه‌ها» و «نظر پاسخگويان در خصوص معايب و مزاياي شبکه‌هاي اجتماعي مجازي» پرداخته است. همچنین سلسله نشست های تخصصی عصر گفتگو با محوریت فضای مجازی با سخنرانی اساتید مطرح و کارشناس در این حوزه برگزار گردید که هم اکنون به همراه یافته های نظرسنجی ایسپا در این کتاب مدون شده است.

کتاب «افکارعمومی و شبکه های اجتماعی مجازی» توسط انتشارات جهاددانشگاهی در 95صفحه و با قیمت 7000 هزارتومان روانه بازار نشر شده است و علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره تلفن 66487625 الی 6 و یا با روابط عمومی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) تماس حاصل نمایند.

 


 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir