تغییر انگاره‌های ذهنی جامعه
تغییر انگاره‌های ذهنی جامعه
سه شنبه, 11 اردیبهشت,1397

تغییر انگاره های ذهنی جامعه

روزبه کردونی . مشاور وزیر رفاه

 

هم‌زمان با هفته کارگر، موضوع حمایت از کالای ایرانی به یکی از محورهای سخنرانی مقامات عالی کشور تبدیل شده است. مروری بر تجارب بین‌المللی سیاست‌گذاری در کشورهای مختلف نشان می‌دهد دولت‌ها فارغ از درجه توسعه‌یافتگی اعم از انگلستان، آمریکا، ویتنام، اندونزی، سنگاپور و... در دهه‌های مختلف استراتژی‌های مشخص، مدون و طولانی‌مدتی برای حمایت از کالای داخلی تدوین کرده‌اند که در نهایت منجر به اشتغال‌زایی، به‌کارگیری نیروی متخصص، رشد، توسعه و بالندگی اقتصادی کشور شده است. باید دقت شود خروجی حمایت از کالاهای داخلی به نقطه پذیرش و خرید کالا توسط مردم می‌رسد. آنچه اهمیت دارد اقناع مردم برای پذیرش و خرید یک کالای مشخص است. پذیرش یک کالا (acceptance) از قواعد خاصی تبعیت می‌کند که با انگاره‌های ذهنی، باورها و برداشت‌های مردم از آن کالای خاص در ارتباط است. مشتریان تا زمانی که باور نکنند یک کالا مطلوب، کارآمد و مناسب است آن را پذیرش نمی‌کنند و علی‌القاعده متقاضی آن نیز نخواهند بود. ازجمله فاکتورهای این پذیرش، شناخت، تجربه، احساس و اعتماد است. هرکدام از این موارد تقویت‌کننده انگیزه مصرف‌کنندگان برای خرید کالای داخلی است. نظرسنجی اخیر یکی از مراکز معتبر (ایسپا) نیز نشان می‌دهد 63 درصد مردم کشور اذعان کرده‌اند با تحقق دو شرط «کیفیت خوب» و «قیمت مناسب»، متقاضی خرید کالای ایرانی خواهند بود. 

علاوه‌بر این مهم، اخیرا مطالعه‌ای کیفی توسط کمیته رصد مرکز روابط‌ عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده که در آن با بیش از 50 تولید‌کننده کالای ایرانی مصاحبه صورت گرفته است. نتایج این مطالعه نیز نشان می‌دهد باور مردم به جنس خارجی و غیرایرانی به‌عنوان یک کالای باکیفیت و مرغوب یکی از برجسته‌ترین موانع فروش کالاهای ایرانی تلقی می‌شود. بنابراین می‌توان ادعا کرد اولین و مهم‌ترین گام برای حمایت از کالای ایرانی و پذیرش آن توسط مردم، تغییر انگاره‌های ذهنی مردم و مصرف‌کنندگان و اقناع آنان برای پذیرش کالای ایرانی است. در این چارچوب حمایت از کالای ایرانی بیش از آنکه یک پروژه اقتصادی -فنی در نظر گرفته شود، پروژه‌ای اجتماعی-فرهنگی و حتی روان‌شناختی است. نکته آخر اینکه موفقیت سیاست حمایت از کالای ایرانی مستلزم افزایش اعتماد و امید اجتماعی است چراکه هیچ سیاستی در یک جامعه ناامید موفق نخواهد شد.

منتشر شده در روزنامه شرق، 11 اردیبهشت ماه 1397، شماره روزنامه 3137، صفحه 1

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir