به همت مركزافكارسنجي دانشجويان ايران واحد آذربايجان شرقي/ همایش تخصصی مدیریت (سازماندهی، نظارت و پیشگیری) آسیب‌های اجتماعی ویژه فرمانداران و مدیران برگزار شد
به همت مركزافكارسنجي دانشجويان ايران واحد آذربايجان شرقي/ همایش تخصصی مدیریت (سازماندهی، نظارت و پیشگیری) آسیب‌های اجتماعی ویژه فرمانداران و مدیران برگزار شد
چهار شنبه, 25 بهمن,1396

به همت مركزافكارسنجي دانشجويان ايران واحد آذربايجان شرقي/ همایش تخصصی مدیریت (سازماندهی، نظارت و پیشگیری) آسیب‌های اجتماعی ویژه فرمانداران و مدیران برگزار شد

به گزارش روابط عمومي ايسپا، همایش تخصصی مدیریت (سازماندهی، نظارت و پیشگیری) آسیب‌های اجتماعی ویژه فرمانداران و مدیران کل استان با همکاری مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی  و اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد.

مشاور وزیر کشور:

11 میلیون ایرانی حاشیه‌ نشین هستند

مشاور وزیر کشور گفت: 11میلیون ایرانی ساکن مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

به گزارش روابط عمومي ايسپا به نقل از ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، رضا محبوبی در همایش تخصصی مدیریت (سازماندهی، نظارت و پیشگیری) آسیب‌های اجتماعی ویژه فرمانداران و مدیران کل استان با بیان این مطلب اظهار کرد: نبود دسترسی به خدمات اجتماعی و فقدان نظارت اجتماعی از مهم‌ترین مشکلات در مناطق حاشیه نشین هستند.

وی با اشاره به وضعیت آسیب‌های اجتماعی ایران در سال‌های اخیر اظهار کرد: سه میلیون بیکار، سه میلیون نفر معتاد، وجود 600 هزار زن بی همسر بر اثر طلاق در سنین فعال 25تا 40 سال و نیم میلیون زندانی ورودی در سال از جمله آسیب‌های اجتماعی موجود در ایران در طول سال‌های اخیر به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری در طول پنج سال گذشته تا حدودی کنترل شده است. تعداد زنان سرپرست خانوار به دلایلی غیر از طلاق، به حدود سه میلیون نفر در سال گذشته رسیده است و بیش از میلیون پرونده‌ی قضایی در دستگاه قضایی داریم که این نیز به کم رنگ شدن نقش ریش سفیدان و آموزه‌های دینی در منازعات اشاره دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، وجود مسئله را فاصله داشتن با نرم و اهداف تعیین شده خواند و گفت: برآوردها و محاسبات نادرست، تغییر شرایط و تغییر بازیگران و نقش رقبا از جمله علل به وجود آمدن یک مسئله به شمار می‌آیند. بر اساس این تعریف مسئله‌ی اجتماعی، واقعیت‌های انسانی، جمعی متغیر، قابل کنترل و محصول نظامی از تعاملات انسانی هستند که از دیدگاه دیگران نامطلوب به شمار می‌آیند و پیشگیری و مدیریت آن نیازمند کنش و اراده جمعی است. 

وی با تاکید بر کارکرد نامناسب ساختارهای اجتماعی بیان کرد: این کارکرد نامناسب را باید به ساختارهای اجتماعی و نهادها ارجاع داد. آسیب اجتماعی اگر فراگیر شود، تبدیل به مسئله‌ی اجتماعی می‌شود؛ به عنوان مثال بیکاری انتخاب خود فرد نبوده و جامعه این شرایط را به او و سایرین تحمیل کرده است، از این رو باید ریشه‌ی آن را در جامعه جست‌وجو کنیم.

محبوبی در ادامه با اشاره به تکنیک حل مسئله با تاکید بر رویکردهای اجتماع محور برای ذی نفعان و ذی نفوذان افزود: اولین گام برای حل مسائل، شناخت مسئله بوده که در رابطه با مسائل اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. بارش فکری، انتخاب بهترین و امکان‌پذیرترین راه‌ حل‌ها، اجرای برنامه حل مسئله و بازخوردگیری و اصلاح روش‌های حل مسئله به ترتیب از دیگر مراحل حل یک مسئله به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به ملاحظات اساسی، در کاربست تکنیک‌های حل مسئله برای حل مسائل اجتماعی گفت: مسئله‌ی اجتماعی تک عاملی نبوده و باید با تکیه بر آمار و اطلاعات و توجه به تمامی ابعاد مسئله به ارائه‌ی راه حل پرداخت و با استفاده از روش علمی سهم عوامل مختلف در ایجاد مسئله را تعیین کرده و از نخبگان دارای گرایشات فکری مختلف نیز در این میان استفاده کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر راه حل مبتنی بر مشارکت ذی نفعان و ذی نفوذان در حل مسائل اجتماعی، عنوان کرد: استفاده از توان خود مردم، نهادهای غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند راه حل مناسبی برای حل مسایل اجتماعی باشد.

مشاور وزیر در ادامه با اشاره به نقش عدالت و امنیت، تصریح کرد: اگر رشد ظاهری داشته باشیم و شهروندان داخل جامعه احساس آرامش و عدالت نکنند، کارهایی که برای توسعه انجام می‌دهیم، بی‌فایده خواهد بود.

 

دانشگاه را از صاحبان علم تخلیه کرده و صاحبان مدرک را آورده‌ایم

استاد دانشگاه در رشته علوم اجتماعی تاکید کرد: دانشگاه را از صاحبان علم تخلیه کرده و صاحبان مدرک را آورده‌ایم.

 در ادامه همايش محمد حریری اکبری اظهار کرد: دانشگاه‌های ما تبدیل به آسیاب‌های مدرک دهی شده‌اند که ماهیت علوم اجتماعی و اداری آن از بین رفته و اکثر افراد صرفا به دنبال اخذ مدرک هستند.

وی با تاکید بر این که پر و بال علم را نچینیم، گفت: فناوری زیستی و غذاهای تغییر ژنتیک داده شده و وابستگی غذایی را دست کم نگیریم و به مباحثی از این قبیل در دانشگاه‌ها توجه کنیم. علم اگر خوشایند ما نیز نباشد، واقعیت‌ها را بیان می‌کند. علم را بدون این که سر و کله‌اش را بزنیم، در دانشگاه‌ها ترویج دهیم. دانشگاه، سازمان‌های آموزشی و تعلیم و تربیتی که به دانشگاه‌ها نیرو می‌فرستند، باید اصلاح شوند.

وی در ادامه با اشاره به نگرش سیستمی بیان کرد: نگرش سیستمی نوعی اسلوب و الگو به شمار می‌آید و دیدگاه فلسفی نیز هر انسان را یک سیستم تعریف می‌کند. سیستم به ارتباطات نسبتا پایداری اشاره دارد که به مرور زمان ایجاد می‌شود. در نگرش سیستمی به چهار مورد ساختار، کارکرد، تاریخ و کلیت توجه می‌شود و تا کسی گذشته را نداند، نمی‌توانیم به علت وجودی سیستم پی ببریم.

 حریری خاطرنشان کرد: بزرگترین سیستم، نظام نام دارد و هزاران سیستم تو در تو در داخل این نظام وجود دارد. هر سیستم با در نظر گرفتن امکانات و اختیارات خودش می‌تواند کار می‌کند و نظام همواره مسلط به سیستم و سیستمک است؛ از این رو باید متوجه سیاست‌های خارجی و هم سیستم‌های بزرگتر باشیم.

 وی متذکر شد: انواع سازمان‌های اجتماعی به دنبال تشکیل خانواده ایجاد می‌شوند که وظیفه‌ی زن در قبال شوهر و فرزند در قبال والدین، متعلم در برابر معلم از جمله‌ ارتباطات تعریف شده در این سیستم هستند و اگر مهر، محبت و صداقتی در این سیستم وجود نداشته باشد، روابط مختل خواهند شد. ناخودی تعریف کردن فرزندان در خانواده زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی بعدی است. اگر فرزندان با والدین درد دل نکنند، مشکلات خود را بیرون از خانواده مطرح خواهند کرد.

 وی در ادامه با تاکید بر نقش فرهنگ گفت: فرهنگ، چکیده‌ی علوم اجتماعی یک پدیده‌ی آلی و جان دار است که با قطع اعضا و تقطیع نمی‌تواند بالنده باشد.

 معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی:

برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید تن به اصلاحات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بدهیم

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید تن به اصلاحات در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بدهیم.

رحیم شهرتی‌فر در ادامه همايش با بیان این مطلب اظهار کرد: برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید اخلاق فردی را رعایت کنیم؛ چرا که اصلاح رفتار و عوض شدن یک فرد بر نظام اسلامی و اصلاح رفتار دیگران تاثیرگزار است. بنابراین باید در سیاست‌ها، استراتژی و تاکتیک تجدید نظر کنیم. به همین منظور یک میلیارد و 200 میلیون تومان به طرح‌های مطالعاتی و اجرایی در زمینه آسیب‌های اجتماعی در استان ما اختصاص داده شده است.

 وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی، بزرگ ترین حربه‌ برای دشمنان انقلاب اسلامی است و به منظور مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آن، باید اسلام اصیل را مورد توجه قرار دهیم. آسیب اجتماعی یکی از خطراتی است که ملت ما را تهدید می‌کند؛ از این رو روابط بین افراد، جمع‌های انسانی، نهادهای رسمی و غیررسمی نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با تاکید بر این که دنبال روش‌هایی که نتیجه‌ی مطلوبی نداشته است، نرویم، گفت‌: در انتخاب روش‌ها اصول اسلامی را رعایت کرده و با فراهم آوردن رضایت خاطر ساکنان، برای تثبیت جمعیت در مناطقی که به آن جا تعلق دارند، تلاش کنیم که این نیز نیازمند سیاست‌های کلان کشوری و دولت و همکاری سازمان های مردم نهاد است.

 شهرتی‌فر با تاکید بر این که سرمایه‌های اجتماعی از شاخص های توسعه‌ی کشورها به شمار می‌آیند، خاطرنشان کرد: نبود سرمایه‌ی اجتماعی، حلقه‌ی مفقود توسعه نظم و پویایی اجتماعی در جامعه است. روابط و تعاملات اجتماعی به مثابه دارایی و ثروت تلقی می‌شوند. سرمایه‌های اجتماعی یکی از ارزنده‌ترین سرمایه‌های مولد، پایدار و حافظ نظم اجتماعی پویا است؛ از این رو باید به آن توجه کنیم. سرزندگی و حیات با نشاط جمعی و گرمای اجتماعی در تعامل با یکدیگر در فرهنگ ما، مانند پادزهری است که می‌تواند به تقویت حسن نیت کمک کند.

وی با بیان این که باید به کمیت و کیفیت روابط اجتماعی توجه کنیم، متذکر شد: در صورت الگوبرداری از سایر کشورها باید به این نکته توجه کنیم که شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن کشور با ما متفاوت است. ما در ایران اسلامی گرفتار آسیب‌های اجتماعی شده‌ایم که این آسیب‌ها می‌تواند تمام شئون کشور ما را به خطر بیندازد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در پایان تاکید کرد: همچنین باید به هجمه‌ی فرهنگی هم توجه شود؛ چرا که طرف حساب ما قدرت‌هایی هستند که نمی‌خواهند جمهوری اسلامی به عنوان یک الگو مطرح شود.

 مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی مطرح کرد

انعقاد 77 تفاهم‌نامه در راستای مدیریت آسیب‌های اجتماعی در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت:  در راستای مدیریت آسیب‌های اجتماعی پیرو ابلاغیات و با بهره‌گیری از نظریات کارشناسی، 77مورد تفاهم‌نامه که بیشترین مورد این تفام نامه و قراردادها با گرایش استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد بوده، را منعقد کرده‌ایم.

در پايان همايش حسن استوارآذر اظهار کرد: با تلاش مدیران کل، فرمانداران و معاونان دستگاه‌های استانی در زمینه کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی در استان توفیقاتی حاصل شده است.

وی با اشاره به فعالیت موثر سازمان‌های مردم نهاد در رابطه با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: شهر تبریز به مدت ۶۵ سال است که در نتیجه‌ی تلاش سمن ها، برند جمع‌آوری تکدی‌گری را در سطح استان کسب کرده که این موضوع در سطح کشور نیز بی‌بدیل است.

وی با بیان این‌که سمن‌های موفق استان در عرصه‌های مختلف فعالیت‌ می‌کنند، افزود: در راستای مدیریت آسیب‌های اجتماعی ۷۷ مورد تفاهم نامه منعقد کرده ایم تا بتوانیم در جهت مدیریت آسیب‌های اجتماعی بومی هر شهرستان اقدام کنیم.

استوارآذر با اشاره به واگذاری 10 میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار در این راستا گفت: در قالب این تفاهم نامه‌ها، بخشی از این اعتبار در مرکز استان و بخش عمده‌ی آن در سطح شهرستان‌ها منجر به عقد تفاهم نامه شده که این موارد به طور فعالانه پیگیری می‌شود. 

وی گفت: برحسب این امر،  توانستیم در حد گزارشات 50 درصد پیشرفت کار را دریافت کنیم که می‌تواند توفیق بهره‌مندی از ادامه اعتبارهای قرارداد را فراهم کند.

وی با اشاره به قدم‌های موفقیت‌آمیزی که در استان در راستای جمع‌آوری "معتادان متجاهر" طی سه سال اخیر برداشته شده است، افزود: این اقدامات به همت مسئولان و شهرداری انجام شده و معتادان متجاهر به مرکز ماده 16 که به ابتکار استان راه‌اندازی شده، ارجاع داده می‌شوند و مورد آموزش و مدیریت قرار می‌گیرند که توفیقی برای استان است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری با اشاره به اولویت‌های برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: طی مکاتبات و تفاهم‌نامه‌ها به آسیب‌های اولویت‌دار در استان اعم از؛ "نزاع و درگیری، خشونت" و همچنین مناطق محروم و نقاط بحرانی توجه ویژه‌ای شده و در کنار 77 تفاهم‌نامه، در 10 نقطه از استان که 8 نقطه‌ی آن در تبریز است، اقداماتی در راستای محرومیت‌زدایی و نقاط بحرانی انجام شده است.

وی با تاکید بر این‌که برنامه‌ها از طریق تشکل‌های مردم نهاد و با رعایت عدالت در تخصیص اعتبار در تمام شهرستان‌های استان پیگیری می‌شود، تاکید کرد: از مجموع 77 تفاهم‌نامه، ۴۶ مورد به شهرستان های استان و 31 مورد آن به طرح‌های تشکل‌های مردم‌نهاد در سطح استان به‌طور مستقل فعالیت می‌کنند، داده می‌شود.

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir