در نشست بررسي اخلاق اجتماعي در ايران مطرح شد؛كاوياني:بايد به دنبال ارائهْ اخلاق عيني باشيم نه شعاري/ رفيعي:70 درصد مردم ایران معتقدند روز به روز افراد صادق در جامعه کمتر می‌شوند.
در نشست بررسي اخلاق اجتماعي در ايران مطرح شد؛كاوياني:بايد به دنبال ارائهْ اخلاق عيني باشيم نه شعاري/ رفيعي:70 درصد مردم ایران معتقدند روز به روز افراد صادق در جامعه کمتر می‌شوند.
سه شنبه, 14 آذر,1396

در نشست بررسي اخلاق اجتماعي در ايران مطرح شد؛كاوياني:بايد به دنبال ارائهْ اخلاق عيني باشيم نه شعاري/ رفيعي:70 درصد مردم ایران معتقدند روز به روز افراد صادق در جامعه کمتر می‌شوند.

 به گزارش روابط عمومي ايسپا به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در نشست به كجا چنين شتابان؟!بررسی اخلاق اجتماعی در ایران دوشنبه13  آذرماه، در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی استان تهران برگزار شد ابتدا موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه در فضای عمومی جامعه مدام مطرح شود اخلاق ضعیف شده و ما آدم‌های قدیم نیستیم و حالا دروغ کارکرد دارد. گفت: اگر امروز از ما بپرسند وضعیت اخلاق در جامعه چگونه است پاسخ‌ها ما را به تامل وا می‌دارد در حالی که همه پیرو مکتبی هستیم که پیامبرش برای تکمیل مکارم اخلاقی مبعوث شده است.

وی تصریح کرد: جامعه‌ای که اخلاق در آن ضعیف شده باشد شاخص‌های سلامت اجتماعی نیز در آن کاهش پیدا می‌کند. در گذشته مردم هر محله مشکلات همدیگر را برطرف می‌کردند، ولی امروز حتی بزرگتر شدن کمیته امداد و بهزیستی نشان دهنده خوب عمل نکردن مردم نسبت به همدیگر است.

  جهان پیچیده امروز موجب شده اخلاق‌مداری هزینه‌بر شود

علیرضا حمیدی فر، معاون اجتماعی ناجا با تاکید بر اهمیت اخلاق در امنیت اجتماعی گفت: اخلاق فردی و اجتماعی امنیت فردی و اجتماعی به وجود می‌آورد و ما هر چه اخلاق‌مدارتر باشیم ایمن‌تر هستیم. در سایه اخلاق مداری امنیت اخلاقی زیست محیطی، غذایی، فرهنگی، اجتماعی و ... به وجود می‌آید.

 وی ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت تحلیلی به مسئله اخلاق نگاه کنیم، باید گفت که در جامعه کنونی ما اخلاق برای کسانی که اخلاق‌مدار هستند هزینه دارد. کسی که بخواهد اخلاق مدارانه زندگی کند باید هزینه‌هایی را بپردازد، چرا که در جهان پیچیده امروز صبر، اخلاق‌مداری، مدارا و ... باعث می‌شود فرد از یکسری از فرصت‌ها محروم شود که نمونه آن اختلاس‌هایی است که در رده‌های مختلف با آن مواجه هستید. اگر آمارها را به شما ارائه کنیم در این خصوص که چه تعداد طلاق در کشور به خاطر گوشی تلفن همراه رخ می‌دهد شما متعجب خواهید شد. از طرف دیگر فناوری‌ها بسیار شتابان هستند و نوجوانان و جوانان در مقابل مسائل اجتماعی کم صبر؛ البته تقصیر جوانان نیست متاسفانه مدیریت درستی بر فناوری‌ها صورت نمی‌گیرد و همه ما دچار تغییر شده‌اید و عادت کرده‌ایم در زندگیمان مدام اسباب، وسایل و ... را عوض کنیم شخصیت ما شخصیت تغییرگرا شده است.

 حمیدی فر با تاکید بر نقش مدیریت اخلاقی هر فرد در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: در دنیای به شدت اقتصادی، فناورانه، تعویض گر و ... دگرگونی شخصیت‌ها قطعی است که این مسئله امنیت در سطوح فردی و اجتماعی را دچار مشکل می‌کند. وی ادامه داد: حال تصور کنید در چنین شرایطی فرد بخواهد صبور باشد یا حلال و حرام را در نظر بگیرد در این حالت از بقیه عقب می‌ماند و همین موجب اضطراب و در نهایت لغزش می‌شود.

حمیدی فر در پایان سخنانش راهکار این مسئله را حرکت حاکمیت به سمت و سوی دانست که با اصلاح زیر ساخت‌ها حداقل در سطح اداری و سازمانی شاهد کاهش بی اخلاقی‌ها باشیم و در سطح فردی نیز هر فرد خود و دایره تحت نفوذ خود را از نظر اخلاقی مدیریت کند.

 بايد به دنبال ارائهْ اخلاق عيني باشيم نه شعاري

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمد حسن کاویانی با اشاره به اینکه در زمینه اخلاق به یک ناکارآمدی آموخته دچار شده‌ایم، گفت: اکنون بچه‌های ما باور ندارند که نجات در صداقت است بلکه فکر می‌کنند اگر می‌خواهید بدبخت شوی باید راستش را بگویی.

وی ادامه داد: هر وقت در جامعه مسئله اخلاق مطرح می‌شود همه انگشت‌ها به سمت روحانیت می‌رود انگار فقط ما متولی اخلاق در جامعه هستیم.

 حجت‌الاسلام کاویانی ادامه داد: مخاطب اخلاق انسان نرمال است نه شخصی که دچار اختلال و بیماری است مشکل ما زیر ساخت‌های روانی و اجتماعی است نه زیر ساخت‌های اخلاقی. تا زمانی زیر ساخت‌های روانی جامعه ما مدیریت نشود از یک فرد نا آرام و مضطرب نمی‌توان انتظار داشت اخلاقی رفتار کند. اخلاق در جامعه مسئله‌ای است که مدام باید مطرح شود اما بسیاری از مردم ما در مباحث اولیه اخلاق دچار کمبود و مشکل هستند در حالی که برخی مسئولان دنبال مطرح کردن اوج و قله‌های اخلاق در جامعه هستند. بچه‌ها ما به دنبال آموختن اخلاق عینی هستند نه شعاری.

نسبت بين امر اخلاقي و علم جامعه شناسي

در ادامه این نشست عاملی پژوهشگر مرکز افکار سنجی دانشجويان ايران (ایسپا) به تشریح رابطه بین امر اخلاقی و علم جامعه شناسی پرداخت و گفت: اولين سنت جامعه شناسي، اثبات گراها جامعه شناسي را خارج از امر اخلاق مي دانند لذا نسبت مبهمی بین امر اخلاقی و علم جامعه شناسی وجود دارد اما این به این معنا نیست که جامعه شناسان نمی‌توانند اخلاقی باشند.

 

۵۵ درصد مردم ایران معتقدند سیاستمداران دروغ می‌گویند

در ادامه این نشست رفیعی، معاون پژوهشي مرکز افکار سنجی دانشجويان ايران (ایسپا) گزارشی از نتايج نظرسنجي هاي ايسپا در حوزه اخلاق اجتماعي ارائه كرد و گفت: براساس سنجش‌های ما که در سال 93 صورت گرفته است و پژوهش اول در خصوص دگردوستی و پژوهش دوم پیمایش سبک زندگی دانشجویان بوده است به این نتیجه رسیدیم مولفه‌های اخلاق اجتماعی در بین دانشجویان از شرایط بهتری برخوردار است. دگردوستی مردم تهران از 100 ، عدد 53 بوده است در حالی که دگردوستی دانشجویان از 100 عدد ۶0 بوده است براساس این پژوهش نصف جامعه ایران اظهار کرده‌اند کار اخلاقی انجام می‌دهند 70 درصد مردم ایران معتقدند روز به روز افراد صادق کمتر می‌شوند 71 درصد معتقدند سخنان فروشندگان را باور نمی‌کنند 37 درصد معتقدند راستگو بودن به حساب ساده لوحی گذاشته می‌شود.

رفیعی ادامه داد: در خصوص امنیت اجتماعی نیز شاخص‌ها نشان می‌دهد درصد مردم گفته‌اند طی یکسال به آنها حمله شده است و درصد گفته‌اند چیزی از آنها به سرقت رفته است وقتی از مردم ایران سوال شد در ایران سیاستمداران به مردم دروغ نمی‌گویند ۵۵ درصد مخالف بودند 23 درصد بینابین پاسخ دادند و 22درصد موافق بودند براساس نتایج پژوهش‌های بین المللی عام گرایی در ایران بسیار ضعیف است و در میان ۵2 کشور رتبه ۵1 را داریم که براین اساس مردم بیشترین اهمیت را به خانواده ولی کمترین اهمیت را به جامعه می‌دهند.

 

 

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir