رشد نرخ طلاق در سال هاي اول ازدواج
رشد نرخ طلاق در سال هاي اول ازدواج
چهار شنبه, 12 مهر,1396

رشد نرخ طلاق در سال هاي اول ازدواج



این روزها آمار طلاق تبدیل به مهم‌ترین اخبار اجتماعی شده است و هر از گاهی آمارهای جدید تیتر خبری رسانه‌ها می‌شوند. آنچه در آمارهای اعلام شده، توجه را جلب می‌کند رشد نرخ طلاق در سال‌های اول ازدواج است که به دنبال خود موجب رشد تعداد دختران و پسران جوانی می‌شود که طلاق گرفته‌اند..

براساس آمار سازمان ثبت احوال در نه ماهه سال 95 بیشترین طلاق ثبت شده مربوط به ازدواج‌هایی بوده است که کمتر از یک سال از عمر آن‌ها گذشته است. درواقع 11.1 درصد طلاق‌ها در اولین سال ازدواج ثبت شده‌اند. حدود 45 درصد طلاق‌ها بین زوج‌هایی اتفاق افتاده که کمتر از 5 سال از عمر ازدواجشان می‌گذرد و حتی در این 5 سال نیز با افزایش سن ازدواج میزان طلاق کاهش یافته است.

پدیده طلاق چندعاملی بوده و نمی‌توان تنها از یک بعد به آن توجه کرد. داده‌های ثبتی نشان از رشد طلاق دارند. طلاق‌ها‌یی که بیشتر در سالهای اول ازدواج رخ می‌دهند. داده‌های عینی در خصوص دلایل طلاق نیز نشان می‌دهند که بیشترین دلایلی که برای طلاق ثبت شده‌اند عبارتند از نبودن تناسب میان دختر و پسر، تفاوت‌های اعتقادی، رعایت نکردن مسائل شرعی از سوی یکی از زوجین، عدم شناخت کافی از یکدیگر و مشکلات زناشویی. از سویی دیگر در نسل جدید شاهد تغییرات هویتی و فرهنگی هستیم که نقش‌های متفاوتی را برای خود تعریف می‌کنند و ممکن است در  چارچوب‌های سنتی کشور نگنجند و این نسل به جای سازش دست به گزینش بزند.

در واقع با توجه به اینکه مهم‌ترین دلایل ریشه در شناخت ناکافی دارند، بدیهی است که در اوایل ازدواج خود را نشان دهند و فرد جوانی که مهارت‌های انتخاب همسر را نداشته الان هم مهارت لازم برای مدیریت بحران را نخواهد داشت و دوراز ذهن نیست که ازدواج به شکست ختم شود. در نتیجه با مداخله در فرآیند قبل ازدواج به جای تلاش برای جلوگیری از طلاق ضروریست که جلوی ازدواج‌های نادرست گرفته شود.


يادداشتي از: حديث ميرزامحممدي، پژوهشگر ايسپا

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir