در نشست نوانگار همدان مطرح شد: آقاسي: تأثیرپذیری 247 درصدی نسل جدید از رسانه‌های اجتماعی/رفيعي: پیش‌بینی نتایج انتخابات 96 با یک درصد خطا توسط ایسپا/ نقدي: نظرسنجي هاي درست را از ايسپا بخواهيد
در نشست نوانگار همدان مطرح شد: آقاسي: تأثیرپذیری 247 درصدی نسل جدید از رسانه‌های اجتماعی/رفيعي: پیش‌بینی نتایج انتخابات 96 با یک درصد خطا توسط ایسپا/ نقدي: نظرسنجي هاي درست را از ايسپا بخواهيد
چهار شنبه, 25 مرداد,1396

در نشست نوانگار همدان مطرح شد: آقاسي: تأثیرپذیری 247 درصدی نسل جدید از رسانه‌های اجتماعی/رفيعي: پیش‌بینی نتایج انتخابات 96 با یک درصد خطا توسط ایسپا/نقدي: نظرسنجي هاي درست را از ايسپا بخواهيد.

دومين نشست از سلسله نشست هاي تخصصي «نوانگار»؛ نظرسنجي و روابط عمومي برتر روز دوشنبه 23مرداد ماه 1396 در جهاددانشگاهي همدان با همكاري ايسپا و شعبه ايسپا واحد همدان برگزار گرديد.

 

فعال کردن بخش افکارسنجی از ارکان مهم روابط عمومی‌هاست

 مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان تأکید کرد: فعال کردن بخش افکارسنجی یکی از ارکان مهم روابط عمومی‌هاست.

 به گزارش روابط عمومي ايسپا به نقل از ایسنا، منطقه همدان، احسان شهابی پیش ازظهر امروز در نشست نظرسنجی و روابط عمومی برتر که به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در همدان برگزار شده بود، با بیان اینکه جهاددانشگاهی نهادی اصیل و برگرفته از آرمان‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است، افزود: این مجموعه نهادی ارزشمند، علمی و قابل اطمینان محسوب میشود.

 وی ضمن گرامیداشت روز مقاومت و یادوخاطره شهید مدافع حرم «محسن حججی» گفت: همدان از جمله استان‌های موفق در عرصه تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی است و در این حوزه جزء 3 استان برتر کشور محسوب می‌شود.

 شهابی با بیان اینکه بیش از 130 مدیر روابط عمومی در بخش دولتی و خصوصی در این شورا شرکت می‌کردند، افزود: در این شورا 5 کمیته در حوزه فعالیت مدیران روابط عمومی فعال است.وی با اشاره به اینکه روابط عمومی‌ها جایگاه والایی در هر سازمان دارند، افزود: متأسفانه برخی مدیران با این جایگاه آشنا نبوده و همین موضوع باعث می‌شود در برخی مواقع نگاه خوبی به این حوزه نداشته باشند.

 مشاور استاندار همدان با تأکید بر اینکه روابط عمومی گوش، چشم، مغز متفکر و زبان گویای هر سازمان است، یادآور شد: باید برنامه‌ریزی‌های هر سازمان بر اساس رضایت‌مندی مخاطبان شکل بگیرد که این امر با استفاده از افکارسنجی صورت می‌گیرد. شهابی با بیان اینکه در پیکره فعالیت دولت باید درصد رضایت‌مندی مردم از ارائه خدمات دریافت و به مدیران اعلام شود، عنوان کرد: جهاددانشگاهی در این امر با برگزاری کارگاه آموزشی پیشگام شده است و امیدواریم این روند استمرار داشته باشد و خلأ نظرسنجی در روابط عمومی‌ها پر شود.وی در پایان بر علمی بودن نظرسنجی تأکید کرد و گفت: با انجام این کار باید بازنگری در عملکرد و نوع فعالیت انجام گیرد.

روابط عمومی‌ها با ارائه اطلاعات شفاف به رشد ادارات کمک کنند

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان با تأکید بر اینکه ارتباطات و اطلاعات در دنیای کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: روابط عمومی هر سازمان زبان گویای آن سیستم است.

اکبر اسدی با بیان اینکه رشد و توسعه هر سازمان در گرو گردش آزاد ارتباطات و اطلاعات است، افزود: گردش اطلاعات یکی از معیارهای توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: در صورتی‌که این اطلاعات دقیق، صریح و موثق باشد منشأ ارتقای سیستم شده و زمینه‌ساز تصمیمات کارساز خواهد شد. اسدی با تأکید بر اینکه روابط عمومی‌ها نقش بی‌بدیلی در سازمان‌ها و ادارات دارند، یادآور شد: در صورتی‌که این افراد آراء و نظرات منتقدان را پالایش کرده و به صورت دقیق و موثق در اختیار مسئولان قرار دهند موجبات ارتقای سازمان را فراهم کرده و در رشد و توسعه سازمان تأثیر بسزایی خواهند داشت.

 این عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه اطلاعات موثق سرمایه هر سازمان محسوب می‌شود، ادامه داد: ارائه اطلاعات به صورت سریع و شفاف توسط مدیران روابط عمومی رشد و تعالی سازمان را رقم خواهد زد. وی اضافه کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی هر جا احساس خلأ کرده، وارد شده و در آن زمینه جهادگونه تلاش می‌کند.

 اسدی گفت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) از جمله این موارد است که توسط جهاددانشگاهی و با خلاقیت جهادگران و با پشتوانه دانشجویان کم‌توقع، پرانرژی و فرهیخته به وجود آمده است. وی با تأکید بر اینکه مرکز افکارسنجی خدمات ارزشمندی از بدو تأسیس تا کنون ارائه کرده است، افزود: نظرسنجی درباره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری یکی از فعالیت‌های ارزنده مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی همدان یادآور شد: میزان مشارکت مردم در انتخابات برای کشور ما یک اصل اساسی محسوب می‌شود چرا که نظام مردم‌سالار دینی ما مبتنی بر حضور و آرای مردم توانسته به همه مشکلات در طول چهار دهه عمر انقلاب فائق آید و از این نظر پیش‌بینی مشارکت مردم در انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است.

 وی خاطرنشان کرد: میزان مشارکت مردم امر بسیار مهم تلقی می‌شود که پیش از برگزاری انتخابات، پیش‌بینی آن باید به درستی در اختیار مسئولان قرار می‌گرفت که مرکز افکارسنجی با  تخصص و تعهد بالا این رسالت را انجام داد.

 اسدی در پایان با اشاره به اینکه مرکز افکارسنجی با یک درصد خطا پیش‌بینی‌های لازم را درباره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری انجام داد، تصریح کرد: پیش‌بینی انجام شده در نهایت صداقت و امانت‌داری در پنج مرحله پیش از برگزاری انتخابات انجام شد.

تأثیرپذیری 247 درصدی نسل جدید از رسانه‌های اجتماعی

آقاسي، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) تصریح کرد: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش‌ها 86 درصد مخاطبان به تبلیغات تلویزیونی توجه نمی‌کنند و نسل جدید 247 درصد بیش از نسل قبلی تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

 حمد آقاسی با بیان اینکه ذات و رویکرد اصلی روابط عمومی ایجاد تعامل با دستگاه‌ها و مردم جامعه است، تأکید کرد: مثبت‌اندیشی کاذب نباید روابط عمومی را فرا گیرد، این شیوه تفکر شاید در کوتاه‌مدت مثبت باشد اما در بلندمدت نتیجه عکس خواهد داشت. وی به اهمیت کار روابط عمومی‌ها تأکید کرد و ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از ادارات بزرگ دنیا بر دوش روابط عمومی‌ها می‌چرخد. آقاسی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها به سه نوع سودمحور، بحرانی و تبلیغی تقسیم می‌شوند، افزود: روابط عمومی بحرانی بیانیه‌محور است و صرفا با بیانیه فعالیت می‌کند.

وی بهترین شیوه روابط عمومی را تعاملی دانست و خاطرنشان کرد: برای اینکه به سه نوع روابط عمومی فوق‌الذکر تبدیل نشویم باید 12 نکته را رعایت کنیم به طوریکه اهمیت شخصیت انسانی، دارای خاصیت تبادلی، نگرش درون سیستمی، رضایت‌محوری، خلاقیت‌محوری، مؤید نظام شهروندی، دانش‌محوری، قدرت بازاریابی، دریافتن فضای مجازی و حقیقی(دوفضایی)،‌ حقیقت‌محوری، توجه به طبیعت و دوری از قوز فکری از جمله فاکتورهای لازم برای تبدیل شدن به یک روابط عمومی تعاملی است.

آقاسی در تشریح قوز فکری گفت: نباید همواره به ذهنیت‌های خود که درباره یک موضوع خاص شکل گرفته است، تکیه کنیم به طوریکه  بر اساس نتایج حاصل از فعالیت مرکز افکارسنجی تخمین زده می‌شود فضای مجازی و تلگرام 30 میلیون مخاطب در جامعه ایران داشته باشد که  بیش از 60 درصد کاربران در حال جستجوی محتوا و در واقع در جستجوی محصولات هستند. وی با بیان اینکه در 93 درصد موارد فرآیند خرید اینترنتی نیز با جستجوی آنلاین آغاز می‌شود، تأکید کرد: نسل جدید 247 درصد بیش از نسل قبلی تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

 رئیس مرکز ایسپا با بیان اینکه روزانه 27 هزار درخت فقط برای تولید دستمال توالت از بین می‌رود، گفت: تقریبا 93 درصد از تصمیم‌گیرندگان کسب‌وکار ترجیح می‌دهند اطلاعات مورد نیاز خود را به جای تبلیغات از مقالات کسب کنند.

پیش‌بینی نتایج انتخابات 96 با یک درصد خطا توسط ایسپا

معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گفت: این مرکز میزان مشارکت مردم و پیروزی فرد منتخب در جریان انتخابات ریاست جمهوری را با یک درصد خطا انجام داد.

 مهدی رفیعی با بیان اینکه پیشبینی رفتار انتخاباتی یک فرآیند پیچیده است، اظهار کرد: در صورتی‌که مرکز افکارسنجی چنین رفتار پیچیده‌ای را با یک درصد خطا عملیاتی کند، رفتارهای دیگر همچون آسیب‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... را نیز در جامعه شناسایی و برای حل موضوع به مسئولان ارائه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی نتایج انتخابات 96 از طریق مرکز افکارسنجی از 8 ماه پیش از انتخابات آغار شد و در 7 موج مورد بررسی قرار گرفت.

 وی یادآور شد: در 26 اردیبهشت‌ماه ایسپا میزان مشارکت مردم در انتخابات را 72 درصد اعلام کرده بود این درحالیست که وزارت کشور روز بعد از انتخابات، میزان مشارکت مردم را 73 درصد اعلام کرد.

رفیعی ادامه داد: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش‌های ایسپا، 83.5 درصد مردم در 26 اردیبهشت‌ماه کاندیدای خود را انتخاب کرده بودند.

 معاون پژوهشی مرکز ایسپا با بیان اینکه نظرسنجی به شیوه‌های حضوری، تلفنی، پست و اینترنتی انجام می‌گیرد، عنوان کرد: نیازسنجی، رضایت‌سنجی، اثربخشی و اثرسنجی از کاربردهای نظرسنجی محسوب می‌شود. وی طراحی پرسشنامه، نمونه‌گیری و گردآوری اطلاعات را از جمله اصول و فنون نظرسنجی عنوان کرد و گفت: اگر سوالات در پرسشنامه به درستی طراحی نشود به هدف تحقیق نخواهیم رسید.

رفیعی ادامه داد: نمونه‌گیری به دو شیوه احتمالی و غیراحتمالی برگزیده می‌شود که در نمونه‌گیری احتمالی بر خلاف غیراحتمالی تمامی افرادی که در جامعه آماری هستند شانش برابری برای انتخاب شدن دارند. وی درباره نظارت‌های لازم بر پرسشگر گفت: کنترل میدانی بعد از اجرا، کنترل میدانی به صورت همزمان، کنترل تلفنی و کنترل آماری از جمله نظارت‌های لازم بر فعالیت پرسشگر است.

وی در پایان درباره نظرسنجی سبز نیز گفت: این نظرسنجی با استفاده از تبلت و با نرم‌افزار خاصی انجام می‌گیرد که در این نوع نظرسنجی نرم‌افزار به جی‌پی‌اس مجهز بوده و از طریق آن موقعیت مکانی پرسشگر مشخص می‌شود و به صورت آنلاین اطلاعات برای مرکز ارسال و امکان ضبط صدای مصاحبه نیز وجود دارد.

نظرسنجیهای درست را از ایسپا بخواهید

عضو هیئت علمی جامعه‌شناسی شهری دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: انجام نظرسنجیهای درست را به نهادهای علمی دارای شناسنامه و با صلاحیت چون ایسپا بسپارید.

 دکتر اسدالله نقدی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها نوک ارتباط سازمان‌ها با یکدیگر و جوامع هستند، یادآور شد: نظرسنجی سازمان‌ها در جامعه مدرن نیازمند شناخت مستمر است بنابراین  با توجه به تغییرات جوامع کنونی، این شناخت ضروری به نظر می‌رسد. وی با تأکید بر اینکه موفق‌ترین سازمان‌ها، سازمان‌هایی هستند که نظرسنجی می‌کنند، افزود: در همه تئوری‌ها، سازمان‌ها به دنبال افزایش بهره‌وری هستند که یکی از راهکارهای آن نظرسنجی سازمانی است.

 نقدی با بیان اینکه جامعه به ابزار نیازسنجی نیاز دارد به طوریکه نظرسنجی ابزاری برای ارتقای بهره‌وری سازمانی است، خاطرنشان کرد: رویکرد روابط عمومی‌ها باید ارتباط با جوامع بیرون سازمانی و ایجاد نظرسنجی است که در پی آن بالاترین سود و رضایت‌مندی حاصل می‌شود.

 وی نظرسنجی درون سازمانی را از جمله آسیب‌های نظرسنجی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه افراد یک سازمان تقریبا خط فکری مشابهی دارند بنابراین انجام این نظرسنجی با خطا مواجه خواهد شد. این مدرس دانشگاه هدف از نظرسنجی را بهبود عملکرد عنوان کرد و یادآور شد: نباید با نظرسنجی آلودگی میدان تحقیق ایجاد و اعتماد مردم را از این طریق خدشه‌دار کنیم.

وی در پایان عنوان کرد: برای انجام یک نظرسنجی درست باید این کار را به نهادهای علمی دارای شناسنامه و صلاحیت همچون مرکزافکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) بسپاریم که در این صورت درصد خطا بسیار کاهش خواهد یافت.

 

نقش آمار در سياستگذاري

در پايان نشست، مدير شعب مركز افكارسنجي دانشجويان ايران(ايسپا) گفت: آمار و اطلاعات جز لاينفك برنامه ريزي و سياستگذاري است.

نادري در ابتدا به  تعريف داده و چگونگي تبديل داده ها به آمار و اطلاعات پرداخت. همچنين وي به روش هاي گردآوري اطلاعات اشاره كرد و سرشماري و نمونه گيري هر شيوه براي بدست آوردن اطلاعات از جوامع آماري دانست.

در ادامه وي به مراحل استفاده از آمار در برنامه ريزي پرداخت و ضمن تاكيد بر لزوم برنامه ريزي دقيق در زمان حاضر گفت: آمار و اطلاعات جزلاينفك برنامه ريزي و سياستگذاري است. بدون اطلاع دقيق از آمارها نمي توان به نتيجه مطلوب رسيد.در پايان وي به تشريح دقيق جايگاه نظرسنجي و افكارسنجي در نحوه سياستگذاري مديران در اداره كشور پرداخت.

 

 

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir