نخستین نشست علمی بررسی انتخابات شورای شهر در ایران به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، شعبه همدان
نخستین نشست علمی بررسی انتخابات شورای شهر در ایران به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، شعبه همدان
دوشنبه, 29 خرداد,1396

نخستین نشست علمی بررسی انتخابات شورای شهر در ایران بههمت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، شعبه همدان


اعضای منتخب، فعلی و اسبق شورای اسلامی شهر همدان و کارشناسان به آسیب‌شناسی شوراهای شهر در کشور پرداختند

به گزارش روابط عمومی  ايسپا به نقل از جهاددانشگاهی واحد همدان، نخستین نشست علمی بررسی انتخابات شورای شهر در ایران به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، شعبه همدان ؛با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران-دفترهمدان و  خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، برگزار شد.

 

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان در دور سوم و چهارم درباره موضوع نشست گفت: قانون اساسی مسئولان استانی همچون استاندار، فرماندار، بخشدار و ... را مکلف کرده مصوبات شورا را در صورتی‌که منع قانونی نداشته باشد لازم‌الاجرا بدانند.

 

سیداحمد حسنی‌حلم با بیان اینکه شورا یک مجموعه مقتدر، تصمیم‌ساز و اثرگذار در جامعه است، افزود: شورا در صورتی می‌تواند کارکردهای اصلی خود را داشته باشد که مجموعه شورا دارای صلاحیت بوده و از این منظر شورا را دچار چالش نکند.

 

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود گذشت تقریبا40 سال از عمر انقلاب اسلامی در ایران، همواره به جای پیشرفت در برگزاری یک انتخابات اخلاقی، در این زمینه نمره منفی کسب کرده‌ایم.

 

حسنی‌حلم ادامه داد: متأسفانه امروزه کسی که در پی بی‌قانونی باشد، موفق است چرا که دیده می‌شود به عنوان مثال در امر ساختمان‌سازی اگر راه غیرقانونی طی شود، فرد بسیار راحت‌تر موفق خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه برخورد نکردن با متخلفان موجب ایجاد این وضعیت شده است، افزود: در انتخابات نیز عموما قانون رعایت نمی‌شود و کسی که ضوابط قانونی را رعایت می‌کند از قافله عقب می‌ماند بنابراین در صورتی‌که شخصی خود به قانون پایبند نباشد، نمی‌تواند مجری درستی برای قانون باشد.

 

حسنی‌حلم با بیان اینکه هنوز بسیاری از مردم از وظایف شورا آگاه نیستند، عنوان کرد: برخی هنوز به شورا با دید شورای حل اختلاف نگاه می‌کنند و از وظایف و کارکردهای اصلی شورا آگاهی ندارند.

 

این عضو شورا مدیریت واحد شهری را از دیگر آسیب‌های شورا برشمرد و گفت: برخی شورا را شورای شهرداری می‌دانند نه شورای شهر، نمایندگان نمی‌خواهند برخی از اعضای شورای شهر به عنوان عضو موثر در جامعه شناخته شوند چرا که نمی‌خواهند در آینده رقیبی برای ورود به مجلس باشند.

 

حسنی‌حلم یادآور شد: گرچه در شورا تخصص شرط لازم است اما اگر این اعضا بهترین سیاست‌گذار هم باشند اما از منظر شخصیتی دچار مشکل باشند، هیچ‌گاه نمی‌توانند کار جمعی انجام دهد.

 

عضو منتخب شورای پنجم شهر همدان نیز به تبیین آسیب‌های شورای شهر پرداخت و گفت: شورای شهر به عنوان معتبرترین و استوارترین دستگاه و مجموعه حاکم بین حاکمیت و مردم به شمار می‌آید که از این منظر ظرفیت بالایی نیز محسوب می‌شود.

 

اکبر کاووسی‌امید تصریح کرد: در صورتی‌که عضو شورا مردمداری و امام‌محوری را سرلوحه امور خود قرار دهد، هیچ‌گاه آسیبی متوجه شورا نخواهد بود.

 

وی با تأکید بر اینکه شورا محل تاخت‌وتاز و سیاست‌بازی نیست بلکه محل کار و تلاش و ساختن شهر است، عنوان کرد: مردم از اعضای شورا آبادانی شهر را می‌خواهند نه اینکه هر یک بخواهند ژست سیاسی بگیرند.

 

 

 

کاووسی‌امید روزمرگی را از دیگر آسیب‌های شورا برشمرد و گفت: اعضای شورا باید متخصصانی باشند که برای شهر برنامه بنویسند، اهداف را تعیین و هر سه ماه یکبار کارنامه فعالیت‌های اعضای دیگر را بررسی کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: همگرا بودن همه اعضای شورا برای زدن رانت در شهرداری مهم است چرا که رانت مردم را از ادامه حاکمیت ناامید کرده و یک اشتباه شهرداری و شورا ممکن است مردم را به نظام بدبین کند.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های شوراهای قبلی عدم استفاده از تجربیات اعضای شوراهای گذشته بوده است، افزود: به دور از سیاسی‌بازی‌ها باید از تجربیات گذشتگان بهره گرفت و به فکر کار و تلاش بود چرا که شورا ظرفیت بالایی برای رسیدن به تمدن اسلامی است..

 

عضو علی‌البدل شورای پنجم شهر همدان نیز به آسیب‌شناسی شورا در کشور ایران پرداخت و گفت: عدم هماهنگی ساختاری بین شورا و جامعه فعلی مهمترین آسیب شورا در جامعه کنونی به شمار می‌رود چرا که وقتی در جامعه سنتی یک پدیده مدرن شکل بگیرد، سازگاری و تعادل بر هم می خورد چرا که شورا پدیده بومی ای نیست..

 

حمید خاورزمینی سطحی‌نگری و شعارزدگی را از دیگر آسیب‌های این عدم هماهنگی ساختار برشمرد و یادآور شد: این پدیده مدرن در ساختار جامعه نهادینه نشده و بخش نیمه منفک جامعه است.

 

وی به بی‌قانونی حاکم شده به جریان انتخابات شورا اشاره کرد و افزود: پیروزمندان و شکست‌خوردگان عرصه انتخابات همگی معتقدند که قانون در این فرآیند رعایت نمی‌شود.

 

وی با اشاره به تعداد زیاد کاندیدها  ادامه داد: هیچ کجای دنیا 300 نفر برای کسب 11 کرسی نمی‌جنگند که این موضوع یکی از اشکالات اساسی وارد شده به قانون انتخابات است

 

خاورزمینی آسیب دیگر شوراها را نبودن حزب دانست که اگر فرد کاندید شده از طرف حزب معرفی شود؛مسلما ساختار و چارچوب هم وجود خواهد داشت..

 

یکی دیگر از اعضای منتخب شورای پنجم و عضو فعلی شورای چهارم نیز درباره آسیب‌شناسی انتخابات شورای شهر در ایران اظهار کرد: یکی از بزرگترین معضلات موجود در شوراها سیاسی‌کاری اعضای آن است.

 

حسین قرا‌باغی با بیان اینکه شورا قرار است به عنوان نهادی خدمتگزار و پاسخگو در خدمت جامعه باشد، افزود: انتظارات مردم از امکانات و منابع موجود در اختیار شوراهای اسلامی همواره بیشتر از میزان توانمندی آنان است و این موضوع به خاطر عدم شناخت در مورد شرح وظایف شورا به عنوان نهادی مدنی و سیاستگذار در بحث مدیریت شهری است.

 

وی با اشاره به فقدان قانون مدیریت شهری بیان کرد: این موضوع نیز به عنوان مشکلی دیگر که شورا با آن مواجه است، مطرح می‌شود و اینکه مجلس، شورای شهر را به نوعی رقیب و هووی خود می‌داند و مانع تدوین قوانین مورد نیاز این بخش می‌شود.

 

مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز گفت: استان همدان دومین محلی است که بحث در مورد شوراها را مطرح می‌کند و هفته پیش انجمن جامعه شناسی ایران و در موسسه مطالعات دانشگاه تهران در چنین جلسه‌ای حضور داشتم که در میان استان ها همدان نخستین استان ر آغازکننده این‌سری بحث‌های مدیریت شهری است

 

اسدالله نقدی درباره آسیب‌های انتخابات شورا بیان کرد: شورا نخستین نهاد مترقی و مهمی است که مبتنی بر سه منطق است، نص صریح قرآن نیز به صراحت به این مطلب اشاره شده است که در امور از طریق شورا تصمیم‌گیری کنید ،قانون اساسی به طور روشن به آن اشاره کرده وتجارب نهادهای بین المللی شورا را بعنوان یک دستاورد مترقی  بشری می داند اما نهاد به لحاظ اجرایی شورای شهر سابقه زیادی ندارد و فراز و فرودهای زیادی داشته است.

 

 

 

وی دوری از انتظارات مردم را به عنوان یکی از بزرگترین آسیب‌های شورا در شهرهای بزرگ معرفی کرد و افزود: این نهاد با چهار نوع عملکردی که در حوزه‌های شهری دارد، مورد ارزیابی کارشناسان  و مردم قرار می‌گیرد و نمایندگان اقشار به عنوان سخنگوی طیف خود در شورا حضور می‌یابند.

 

نقدی عدم تخصص را از دیگر آسیب‌های شورا دانست و تصریح کرد: نمی‌توان تخصص‌های خاصی برای کاندیداهای شورای شهر درنظر گرفت و دوری و نزدیکی تخصص‌ها به موضوعات مدیرت شهری را باید ترکیبی از تخصص و تجربه درنظر گرفت به طوریکه حضور  ورزشکاران حاضر در شورای شهر تهران را می‌توان به عنوان مثالی برای این موضوع معرفی کرد،همچنین وی سیاسی کاری بودن(زیر بلیط کسی رفتن) و یا سیاست زدگی و طایفه زدگی و قطع ارتباط  با مردم و اینکه کاندیدها تنها در فصل انتخابات به سراغ حاشیه نشین ها  می رود .م.

 

در ادامه اعضای حاضر در جلسه درباره وظایف و قوانین شوراها به ارائه نظرات خود پرداختند.

 

در ادامه حسنی‌حلم درباره وظایف و قوانین شورا گفت: هم در قانون شورا و هم در اجرای این قوانین نقص وجود دارد گرچه نقاط قوتی نیز در این زمینه دیده می‌شود.

 

وی عنوان کرد: همه مسئولان استان و شهرستان مسئول اجرای مصوبات شورا هستند چرا که مصوبات حرمت شورای شهر، متولی و مجری آن محسوب می شود؛اما اختیارات اعضای شورا در عمل محدود است..

 

کاووسی‌امید نیز به تشریح وظایف و قوانین فعلی شوراها پرداخت و گفت: قانون اساسی کشور ظرفیت‌های بسیاری در زمینه تقویت اقتصاد، مباحث اجتماعی و عمرانی دارد اما متأسفانه در دوره‌های قبلی شوراها از این ظرفیت‌ها به طور کامل استفاده نشده است.

 

وی با تأکید بر اینکه در شورای شهر قبلی به مبحث آموزش توجهی نشده است، افزود: شورا و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند امر آموزش و فرهنگ‌سازی را نهادینه کند بنابراین باید از ظرفیت سایر دستگاه‌ها همچون آموزش و پرورش نیز استفاده کرد.

 

کاووسی‌امید با بیان اینکه باید از ظرفیت فعالان اقتصادی و تعاونی‌ها استفاده شود، عنوان کرد: در این زمینه باید از ظرفیت مردم استفاده حداکثری صورت گیرد در صورتی‌که در قانون اساسی این ظرفیت‌ها وجود دارد.

 

وی تأکید کرد: باید مدیران ارشد استان تابع مصوبات شورا باشند چرا که این موضوع در قانون اساسی وجود دارد.

 

خاورزمینی نیز درباره قوانین و وظایف شوراها گفت: قوانین نه تنها کامل نیست بلکه گاهی با یکدیگر پارادوکس نیز دارد چرا که همه صاحب‌نظران متفق‌القول هستند که بدترین قانون اگر درست اجرا شود بهتر از قانون خوبی است که ناقص اجرا شود.

 

وی با اشاره به اینکه 100 سال پیش قانون اساسی را از بلژیک آورده‌ایم، عنوان کرد: با توجه به اینکه مدل جدیدی از مدیریت وارد ساختار سنتی شهر شده بنابراین تناقض‌هایی را ایجاد کرده است.

 

خاورزمینی با بیان اینکه هر گونه حزب و گروهی که وارد شورا می‌شود، باید با فساد سیاسی و اقتصادی مبارزه کند، یادآور شد: مردم باید بر شوراها نظارت داشته باشند چراکه علت ناکارآمد بودن شورا در دوره‌های گذشته عدم نظارت مردم بوده است.

 

قراباغی نیز در پاسخ به موضوع وظایف و قوانین شورا بیان کرد: با نگاه اجمالی به 34 بند وظایف شورای شهر، بسیاری از نقاط ضعف این قوانین مشخص می‌شود.

 

وی تصریح کرد: اصلاح هر ساله این قانون سبب تضعیف وظایف شورا می‌شود در حالیکه با آنچه در اختیار قانونگذار است، می‌توانیم مسائل و مشکلات را حل کنیم.

 

 

 

وی جایگزینی نگاه بومی به جای مباحث تخصصی و علمی را به عنوان مسأله‌ای قانونی مطرح کرد و گفت: به عنوان مثال در هزینه‌ها با آیتم‌هایی مانند اقتصاد مقاومتی و جمع‌آوری زباله‌ها مواجه بودیم که در حرف تصمیماتی اخذ شد که در نهایت مورد تأیید شهردار و شورا قرار نگرفت و مسائل تخصصی جای خود را به مسایل غیر تخصصی ،  و با نگاه سنتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

قراباغی با بیان اینکه افراد متخصص وجود دارند اما در تصمیم‌گیری‌ها رابطه‌ها جای تخصص را می‌گیرد، افزود: اگر قانون را لحاظ کنیم و در اجرای به علم تخصص اجازه ورود بدهیم ، اثربخش خواهد بود اما اگر غیر از این شود، شورای پنجم نیز دچار روزمرگی و عدم رعایت تجربیات شوراهای قبل می‌شود.

 

نقدی دانشیار جامعه شناسی شهری، نیز درباره وظایف و قوانین شوراها گفت: براساس قوانینی که در مجلس تصویب شده، شوراها در تمام اتفاقات و مواردی که در شهرها رخ می‌دهد، می‌توانند ورود کنند و به سیاستگذاری بپردازند و وظایف شورا فقط انتخاب شهردار نیست..

 

وی با بیان اینکه قانون فعلی شوراها با تمام نقایصی که دارد، اجرایی نمی‌شود، اظهار کرد: تمام مدیران شهر موظف به اجرای مصوبات محلی مجلس در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند.

 

وی شورا را محق در دخل و خرج، نظارت و سیاستگذار در تمام حوزه‌های شهری معرفی کرد و افزود: قانون خلأهای بزرگی دارد که در اجرا با آن مواجه می‌شویم؛ به عنوان مثال در انتخابات امسال مردم نمی‌توانستند از میان 300 کاندیدای شورا به شناخت درستی از هر کاندیدا برسند و رأی دهند و این قانون در پذیرش این حجم از کاندیداها نیازمند اصلاح است.

 

نقدی دانش و بینش شهری را از جمله ملزومات کاندیدای شورای شهر شدن دانست و تأکید کرد: داشتن سوابق مدیریتی به تنهایی کافی نیست،وی همچنین به عدم نظارت دستگاه های نظارتی بر عملکرد شورا و عدم اجرای قوانین از سوی اعضای شورا اشاره کرد..

 

وی قانون فعلی را دارای پتانسیل زیادی برای مدیریت شهری برشمرد و خاطرنشان کرد: افرادی که در ضیافت شام کاندیدایی شرکت می‌کنند، تسویه‌حساب خود را انجام داده‌اند و نمی‌توانند مطالبه‌ای از شورای شهر داشته باشند.

 

در بخش دیگری از این نشست اعضای شورای سابق و کنونی و کارشناسان درباره قانون انتخابات شوراها به ارائه نظرات خود پرداختند.

 

حسنی‌حلم با انتقاد به قانون انتخابات شورا گفت: کسی که در اواخر وقت تأیید صلاحیت می‌شود فقط یک هفته فرصت تبلیغ دارد در حالیکه برخی اشخاص از یک سال پیش در روستاها سخنرانی خود را آغاز کرده‌اند بنابراین باید زمان تبلیغات گسترده‌تر شود.

 

وی ادامه داد: براساس قانون هر کاندیدا باید 4 ستاد و 4 بنر بزرگ در سطح شهر داشته باشد و فقط در منطقه تعیین‌شده توسط شهرداری پوستر بچسباند در حالیکه در و دیوار شهر پر بود از بنر و پوستر و دیگر جایی برای نصب بنر توسط قانون‌مداران نبود.

 

حسنی‌حلم یادآور شد: متأسفانه بی‌قانونی در انتخابات به حدی بالا رفته که کسی که قانون را رعایت می‌کند ،در حاشیه قرار می‌گیرد و دیده نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه انسان به هر قیمت نباید در پی کسب رأی باشد، افزود: توزیع کارت شارژ و مواد خوراکی توهین به شعور مردم است اما متأسفانه این کارها جواب می دهد و در حتی  روز رای گیری این کار توسط بعضی کاندیداها صورت می گرفت..

 

حسنی‌حلم تأکید کرد: قانون باید این شیوه تبلیغات ناصحیح را تغییر دهد و سطح فرهنگ مردم نیز باید ارتقاء یابد.

 

 

 

وی در ادامه به دیگر مشکلات قانون انتخابات شوراها اشاره کرد و گفت: در شرایطی که انتخابات ریاست جمهوری و شوراها همزمان انجام می‌گیرد، اهمیت کمتری به انتخابات شوراها قائل شده و همچنین در زمان شمارش آراء خستگی مفرط عوامل اجرایی از دقت در شمارش صحیح آراء می کاهد و همینطور شمارش دستی از موارد آسیب زای دیگر است..

 

کاووسی‌امید نیز با تأکید بر اینکه سیاست لازمه کار است، اظهار کرد: احزاب و سیاست باید باشد اما سیاست‌زدگی امری ناپسند است و ما باید خوبی های شرق و غرب را بگیریم و وارد اسلام کنیم و کاندیدها باید مردم مدار و امام محور باشند و از هر محله ای یک نفر انتخاب و معرفی شود برای کاندید شدن به عنوان یک مطالبه گر برای کمک به مردم آن محله باشد..

 

وی با اشاره به اینکه هم به اصول معتقد هستم و هم به اصلاح وضع موجود افزود: عضو شورا باید قدرت را برای خدمت بخواهند نه قدرت را برای قدرت.

 

خاورزمینی نیز عنوان کرد: وقتی اجرای قانون با مشکل مواجه می‌شود، نمی‌توان تشخیص داد قانون خوب است یا بد.

 

وی با تأکید بر جامعه‌محوری خاطرنشان کرد: وقتی در یک شورا فردمحوری وجود داشته و نظارت عمومی هم وجود نداشته باشد، مشکل‌ساز خواهد شد.

 

وی به وجود سیستم نظارتی قوی برای نظارت بر روند انتخابات تأکید کرد و گفت: متأسفانه برخی با پخش گونی‌های برنج و اقلام خوراکی اقدام به جمع‌آوری رأی می‌کنند که این خلاف قانون است و تمکین از قانون بهترین رویه است..

 

قراباغی نیز قانون انتخابات شورا را دارای ضعف‌هایی دانست و گفت: در انتخابات ارائه لیست و حزب به منظور رساندن محلات به بلوغ سیاسی است تا بتوانند افراد مستعد و توانا را برای مدیریت شهری انتخاب کنند بنابراین باید به وظایفی که قانونگذار مشخص کرده پایبند و در اجرای آن مصر بود.و یکی از مشکلات همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با شوراها بود..

 

وی با اشاره به انتخابات امسال عنوان کرد: اگر در حین انتخابات مباحث آموزشی و ملزم شدن به رعایت قوانین انتخاباتی را انجام می‌دادیم، در انتخابات سال 96 باید تغییرات مثبتی را مشاهده کرده و پس از این مدت، انتخابات با کیفیت‌تری را برگزار می‌کردیم.

 

نقدی عضو علی البدل شورای پنجم هم درباره قانون فعلی انتخابات گفت:قانون فعلی در همه ابعاد هم در کمیت و هم در کیفیت بسیار دست و دلبازانه تنظیم شده ودارای شروط حداقلی می باشد که منطق ورود افراد زیاد است.وی افزود،تمام ابعاد قوانین فعلی تشکلی نیست و سلایق خرد و ایده‌های زیادی مطرح می‌شو که که ایراد آن مشخص می شود،از خرد به کلان آمدن که این ایراد است که اگر حزبی نگاه شود،این مشکل حل می شود.

 

وی با اشاره به لزوم پالایش افراد زیادی که کاندیدا می‌شوند، اظهار کرد: در قانون انتخابات نیاز به بازنگری داریم تا این روند موجب داوری دور از انتظار و ماهیت این نهاد نشود و نباید کاندیدا فقط دنبال منافع خودش برای رفتن به شورا باشد.

 

در بخشی دیگر اعضای حاضر در نشست به فاکتور‌های لازم برای انتخاب شهردار پرداختند.

 

حسنی‌حلم در این‌باره گفت: انتخاب شهردار به این مفهوم نیست که شورا فردی را برای 4 سال انتخاب می‌کند و پس از آن نیز نباید نظارتی بر آن داشته باشد در صورتی‌که اگر فرد موردنظر موفق نباشد، شورا تصمیم به عزل خواهد گرفت،شهردار باید باید ملزم به اجرای قانون باشد.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه شهردار باید نیرومند‌ترین، توانمندترین و آگاه‌ترین فرد به مسائل شهری باشد، افزود: متأسفانه برخی مواقع انتخاب شهردار برای شورا به عنوان یک معامله محسوب می‌شود.

 

وی تأکید کرد: تخصص در شهردار امری بسیار مهم است و کسی می‌تواند بهترین شهردار باشد که بتواند بهتر حقوق مردم را پیگیری کند؛چه اصلاح‌طلب و یا اصولگرا باشد.

 

کاووسی‌امید نیز اظهار کرد: فرد موردنظر برای شهردار، ابتدا باید شهر کوچکی را مدیریت کرده، منطقه و معاونت‌های شهرداری را نیز با موفقیت سپری کرده باشد سپس شهردار موفقی باشد.

 

وی ادامه داد: برای شهردار باید اهدافی تعیین کرد سپس از او درخواست شود برنامه ارائه دهد.

 

وی با تأکید بر اینکه مسیر غرب برای جامعه‌سازی با مبانی اسلامی ما سازگاری ندارد، عنوان کرد: برنامه‌ها و زمینه‌های لازم برای رسیدن به تمدن اسلامی باید فراهم شود اما می شود از تجارب کشورهای دیگر استفاده کرد..

 

خاورزمینی نیز در این زمینه گفت: تعادل داشتن، مستقل بودن، پاسخگو بودن و عمل در چهارچوب قانون از مهمترین فاکتورهای لازم برای انتخاب شهردار است.

 

قراباغی نیز با بیان اینکه در انتخاب شهردار باید برخی مبانی رعایت شود و مشکلاتی چون نگاه‌های سیاسی موجود را باید از بین برد، گفت: شهردار باید براساس ایده‌ها و نقطه‌نظراتی که دارد، انتخاب شده و در بحث‌های نظارتی و سیاسی ذوب نشود.

 

وی با تأکید بر لزوم تقویت عملکرد شورا و شهردار بیان کرد: باید تلاش کنیم تا افراد را در چارچوب و فلوچارت قرار دهیم و نگذاریم با لابی‌گری خود را به شورا تحمیل کنند و با رعایت موارد حزبی افراد مناسب را انتخاب کنیم.

 

وی جمع‌آوری رأی با ضیافت‌های شام و ناهار توسط برخی کاندیداها را توهین به شعور مردم تلقی کرد و با بیان اینکه اذهان عمومی این موضوعات را نمی‌پذیرد، یادآور شد: مردم فهیم ما به بلوغ سیاسی رسیده‌ و رأی خود را حتی اگر در ضیافتی شرکت کنند، تغییر نمی‌دهند.

 

نقدی هم درباره انتخاب شهردار گفت: مدل انتخاب شهردار مشخص نیست و شاخص‌های روشنی در این زمینه نداریم.

 

وی جامعه را جامعه‌ای دارای حس ولع و حرص معرفی و تأکید کرد: بسیاری از اساتید دانشگاهی می‌خواهند وزیر شوند و وزرای ما می‌خواهند استاد دانشگاه شوند، بدون اینکه به ظرفیت‌ها و میزان توانایی‌های خود واقف باشند.

 

نقدی مناعت فرهنگی افراد جامعه را کم ارزیابی کرد و افزود: یکی از آسیب‌های فرهنگی اجتماعی ما همین بی‌توجهی به این موضوع است که هرکسی را بحر کاری ساخته‌اند.

 

وی با بیان اینکه ما اساسا نمی‌دانیم شهردار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، تصریح کرد: انتخاب شهرداران به صورت دقیقه نودی است و خلق‌الساعه شهردار اعلام آمادگی می‌کند و شنیده شده است  در مواردی  حتی گاهی با زد و بندهایی که با افراد دارد، مذاکره می‌شود و در ازای پرداخت هزینه‌هایی شهردار می‌شود.

 

اعضای حاضر در این نشست در پایان مزایا و معایب لیستی و حزبی بودن کاندیداهای شورای شهر را بیان کردند.

 

حسنی‌حلم در این‌باره گفت: اگر اعتماد مردم به حزب و گروه خاصی جلب شود، خوب است چرا که زحمت تحقیق و تفحص مردم درباره اشخاصی که شناختی به آنها ندارند، کمتر می‌شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مردم نسبت به افراد مستقل شناخت کمتری دارند بنابراین این افراد باید تلاش بسیاری برای اثبات خود داشته باشند که عموما از قافله عقب می‌مانند.

 

 

 

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در لیستی بودن آبروی گروه مدنظر است بنابراین از این جهت افراد توجه بیشتری به فعالیت‌های خود خواهند داشت.

 

کاووسی‌امید نیز اظهار کرد: در مبانی اسلامی حزب به مفهوم تجمع افراد نخبه و دلسوز در یک جامعه است که از بین خود یک شخص مستعد و توانمند را معرفی می‌کنند نه اینکه خط دهنده برای رسیدن به قدرت باشند بلکه مطالبه‌گری برای مردم می‌کنند.

 

خاورزمینی نیز با بیان اینکه از فواید لیستی بودن به پاسخگو بودن می‌توان اشاره کرد، گفت: با توجه به اینکه در شهرهای بزرگ و متوسط رابطه چهره به چهره وجود ندارد بنابراین انتخاب اصلح از طریق لیست انجام می‌گیرد اما در شهرهای کوچک به علت اینکه مردم با یکدیگر روابط چهره به چهره دارند لیستی بودن به عنوان تهدید به شمار می‌رود چرا که ممکن است درگیری‌های قومی و قبیله‌ای ایجاد کند.

 

وی خاطرنشان کرد: حزب وسیله‌ای است که انسان‌ها پاسخگو باشند بنابراین حزب‌گزینی موجب پاسخگویی انسان‌ها می‌شود.

 

قراباغی نیز درباره لیستی بودن انتخابات اظهار کرد: این موضوع معایب و محاسنی دارد که شاهد نواقص آن بوده‌ایم و اینکه پشت هر لیست، چه افرادی با چه تفکراتی باشند، در دوره‌های بعد خواهیم شناخت و ورود افراد به صورت مستقل در انتخابات نیز محاسن و معایب خاص خود را دارد.

 

وی میزان انتظارات مردم از افراد مستقل را بیشتر از افراد حاضر در لیست‌ها دانست و گفت: رأی مردم به افراد درون لیست براساس شناخت خود فرد نیست بلکه بر اساس نوع تفکر آن گروه و یا حزب است و تعداد آرائی که به فرد داده می‌شود نیز بسیار کمتر از آرائی است که به فرد مستقل داده می‌شود.

 

قراباغی با اشاره به کاهش هزینه‌های ‌تبلیغات در انتخابات لیستی عنوان کرد: با این وجود به انتخابات لیستی اعتقادی ندارم و ترجیح می‌دهم رأی‌هایم هر تعداد که باشد، براساس شناخت افراد نسبت به شخص خودم باشد.

 

نقدی هم درباره لیستی بودن کاندیداهای شورای شهر گفت: اداره شهر هزاره سومی نباید فردمحور و سنتی و کدخدایی  باشد و این موضوع از انقلاب مشروطه تا کنون ادامه داشته است.

 

وی تشکیلاتی عمل کردن را از نظر صرف هزینه‌ها به صرفه‌تر از فردی عمل کردن دانست و تصریح کرد: تشکیلاتی عمل کردن در جامعه مدنی تازه آغاز شده و در مورد کیفیت لیست‌ها و معایب آن نیز باید عملکرد آنان را بررسی و در سال‌های آینده تأیید و یا ردش کرد.

 

نقدی افرادی را که به صورت لیستی عمل می‌کنند را دارای آدرس و نشان معرفی کرد و افزود: در این روش، آسیب‌ها کمتر می‌شود و باید برای لیست‌ها نیز سهم و سقفی درنظر گرفت و جریان‌های عمده‌ای که رأی مردم آن را مشخص می‌کند، تعیین‌کننده است.

 

وی ارزیابی لیست‌ها را برای مردم راحت‌تر دانست و خاطرنشان کرد: مردم با درنظر گرفتن افراد براساس لیست و تشکیلاتی که از آن برخاسته‌اند، به راحتی می‌توانند تصمیم بگیرند و در صورتی‌که عملکرد نامناسبی از افراد هر لیست دیدند، در انتخاب‌های دور بعد، لیست مذکور و افراد معرفی شده توسط آن لیست را انتخاب نکنند.

 

 

 

 

 

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir