نتایج نظرسنجی از ملت ها دربارۀ تور ترامپ به سراسر جهان
نتایج نظرسنجی از ملت ها دربارۀ تور ترامپ به سراسر جهان
دوشنبه, 01 خرداد,1396

نتایج نظرسنجی از ملت ها دربارۀ تور ترامپ به سراسر جهان

دونالد ترامپ در حالی نخستین سفر خارجی خود را در قالب حضور در چندین کشور مذهبی جهان آغاز کرده که نه تنها در داخل آمریکا نرخ محبوبیت وی به کمترین میزان رسیده، بلکه در عرصه بین المللی نیز ایالات متحده از چشم جهان افتاده و برای مثال جوانان عرب با نگرانی از روی کار آمدن وی، آمریکاگریز شده و به سوی روسیه تمایل پیدا کرده اند. حتی پاپ فرانسیس به عنوان یکی از مهمترین رهبران مذهبی جهان -که در این سفر میزبان ترامپ خواهد بود- نیز اختلاف نظرهای اساسی با وی دارد و اعلام کرده است که در دیدار با دونالد ترامپ «صادق» خواهد بود.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در نخستین سفر خارجی خود روز شنبه وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد. ریاض نخستین مقصد سفر هشت روزه رییس جمهوری آمریکا به خاورمیانه و اروپاست.

به گزارش  روابط عمومی ایسپا به نقل از شفقنا، رسانه های آمریکایی تحلیل های متعددی از این سفر بر خروجی های خود قرار داده اند. از جمله نشریه آتلانتیک در متون تحلیلی خود از این سفر با عنوان «تور ترامپ به دور جهان» نام برده چرا که ترامپ در این سفر با سران عرب، اسراییل و واتیکان دیدار می کند. به علاوه این نشریه ابراز نگرانی کرده است که اظهارات غلط یا برنامه های ضعیف می تواند منجر به وقایع بین المللی شود.

روسای جمهور اخیر ایالات متحده سفرهای خارجی خود را به آرامی و با احتیاط آغاز می کردند برای مثال به کشورهای همسایه همچون مکزیک یا کانادا سفر می کردند تا تیم سفر آنها پا بگیرد. اما برخلاف آنها، نخستین سفر ترامپ، سفر بزرگی است. در این ماجراجویی 9 روزه، از جمله ترامپ در ۵ کشور، 3 مکان مقدس و یک کنسرت در ریاض حضور پیدا خواهد کرد.

اما این سفر بزرگ در حالی اتفاق می افتد که ترامپ در طی دوران چند ماهه حکومت خود، نه در داخل و نه در خارج از ایالات متحده نتوانسته رضایت ملت ها و سران ملت ها را جلب کند.

نیوزویک: بدترین هفته ریاست جمهوری ترامپ 

مجله نیوزویک در گزارشی با بررسی وقایع هفته گذشته برای کاخ سفید، این سوال را مطرح نموده که آیا ترامپ بدترین هفته ریاست جمهوری خود را گذرانده است؟

از جمله دلایل این ادعای نیوزویک، رسیدن میزان محبوبیت ترامپ به پایین ترین حد خود از زمان ورود به کاخ سفید است.

بنابر نظرسنجی رویترز/ایپسوس که در روزهای تا 18 ماه می انجام شده و نتایج آن در روز جمعه منتشر گردید، موافقت عمومی با عملکرد ترامپ به پایین ترین میزان خود در طی دوره چهار ماهه ریاست جمهوری وی رسیده است، به طوریکه اینک تنها 38 درصد از بزرگسالان آمریکا از عملکرد وی رضایت دارند در حالیکه ۵۶ درصد افراد موافق آن نیستند. مابقی ۶ درصد افراد نیز احساسات درهمی نسبت به او دارند.

حتی 23 درصد جمهوری خواهان در هفته گذشته از عملکرد ترامپ ابراز نارضایتی کرده اند که این عدد نسبت به هفته قبل از آن درصد افزایش یافته است.

این نظرسنجی از 1971 آمریکایی شامل 721 جمهوری خواه و 795 دموکرات انجام شده و ضریب خطای 3 درصد دارد.

گالوپ: بالاترین نرخ عدم محبوبیت آمریکا در جهان در طی دهه گذشته  

گالوپ که موسسه ای آمریکایی است صراحتا نوشته است: جهان با علاقه خاصی سفر ترامپ را دنبال می کند چرا که می خواهد تماشا کند دولتی که در خانه با مجادله های سریالی و جدی مواجه است، در صحنه جهانی چگونه ایفای نقش می کند.

به نظر می رسد آمریکایی ها باور دارند که ترامپ در مقابل خود وقتی که برای ارتقاء چهره ایالات متحده در میان رهبران خارجی تلاش می کند، با چالش مواجه است. چرا که نتایج بررسی سالانه گالوپ در امور خارجه که در ماه فوریه امسال به روز رسانی شده، نشان می دهد ۵7 درصد مردم آمریکا معتقدند این کشور در چشم جهانیان نامحبوب است. این عدد بدترین نرخ در طی دهه گذشته است.

نظر افکارعمومی در مورد مقاصد سفر ترامپ 

مقصد اسلامی: عربستان سعودی 

مردم آمریکا به طور کلی دیدگاهی منفی نسبت به عربستان سعودی دارند به طوریکه نرخ محبوبیت این کشور در ایالات متحده در ماه فوریه تنها 31 درصد بوده و ۶۵ درصد عدم محبوبیت داشته است. البته در طی سال گذشته این عدد نوسان داشته است اما اینک نظر مردم آمریکا در مورد عربستان نسبت به سال های 2006، 2008 و 2009منفی تر شده است. در سال 2002 تنها 27 درصد افراد نگرش مثبتی نسبت به این کشور داشتند.

بررسی گالوپ در سال 2016 نشان می دهد نزدیک به نیمی از مردم عربستان (۴8 درصد) به ویژه اتباع این کشور- زندگی کنونی و آینده خود را در مسیر پیشرفت می دانند که این عدد نسبت به سال قبل از آن که درصد بود، افزایش داشته است.

مقصد یهودی: اسراییل 

اسراییل مقصد بعدی سفر ترامپ است. از هر 10 آمریکایی بیش از 7 نفر نسبت به اسراییل نگرش مثبت دارند. این رویکرد مثبت در میان جمهوریخواهان از این هم بیشتر است.

ترامپ در بیت اللحم با رهبران فلسطینی نیز دیدار می کند. فلسطین از نرخ پایین 24 درصدی محبوبیت در ایالات متحده برخوردار است. به علاوه در بحث جنگ خاورمیانه، آمریکایی ها بیشتر با اسراییلی ها احساس همدردی می کنند تا با فلسطینی ها.

در مقابل طبق روال گذشته، اکثریت اسراییلی ها (۵3 درصد) از عملکرد آمریکا در سال 2016 ابراز رضایت کرده اند اما در طی دهه گذشته فلسطینی ها از رهبری آمریکا رضایت نداشته اند به طوریکه نرخ رضایت از عملکرد آمریکا از نظر مردم فلسطین در سال 2010تنها 17درصد بود که در سال گذشته به پایین ترین حد خود در طی دهه گذشته یعنی 11 درصد رسید. بنابراین به نظر نمی رسد پیام ترامپ برای فلسطین، مخاطب چندانی داشته باشد.

مقصد مسیحی: واتیکان

پس از ترک خاورمیانه، ترامپ به دیدار پاپ فرانسیس در واتیکان می رود. این سفر احتمالا برای 23 درصد مردم آمریکا که خود را کاتولیک معرفی می کنند جالب باشد. افکار کاتولیک های آمریکا با افکارعمومی این کشور در امور مختلف همخوانی دارد. در پژوهش نیمه اول ماه می موسسه گالوپ، 37 درصد کاتولیک های آمریکا خود را جمهوریخواه و ۵0 درصد خود را دموکرات معرفی کرده اند. اما داده های انتخابات 2016 آمریکا نشان می دهد ترامپ ۵۰ درصد آراء کاتولیک ها و کلینتون ۴۶ درصد آراء این گروه مذهبی را به خود جلب کردند.

نکته مهم در مورد این دیدار آن است که بررسی گالوپ در سال 201۵، پس از سفر پاپ فرانسیس به ایالات متحده نشان داد که وی از نرخ محبوبیت 70 درصدی در میان مردم آمریکا برخوردار است. در حالیکه ترامپ در آخرین بررسی تنها ۴۴ درصد محبوبیت داشته است. بنابراین به لحاظ تئوری می توان گفت رییس جمهور ترامپ می تواند از دیدار با پاپ محبوب، منافع قابل توجهی ببرد. این درحالیست که تمامی گزارشات حاکی از آن است که پاپ فرانسیس در مسائل متعددی با ترامپ اختلاف نظر اساسی دارد؛ از جمله در مورد مهاجرت، پناهجویان و تغییر اقلیم. هنوز از جزییات مباحث احتمالی گفتگوی آنها در واتیکان خبری منتشر نشده اما پاپ فرانسیس به تازگی اعلام داشته که در ملاقات با ترامپ «صادق و بی ریا» خواهد بود.

عرب نیوز: جوانان عرب از آمریکا رویگردان شده و به روسیه تمایل یافته اند 

نتیجه نهمین افکارسنجی از جوانان عرب ساکن در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2017 نشان می دهد، اعراب جوان به طور فزاینده ای به سوی افکار ضدآمریکایی می روند و در مقابل به روسیه تمایل پیدا کرده اند.

اکثریت این جوانان باور دارند که انتخاب ترامپ نتایج مهمی در طی ۵ سال آینده در پی خواهد داشت. به علاوه نسبت به وی احساس ترس، نگرانی و خشم دارند و او را فردی ضداسلام می دانند.

این پژوهش که دو هفته پس از ورود ترامپ به کاخ سفید انجام شده، با پرسش از 3500 جوان عرب 18 تا ساله صورت گرفته که 83 درصد آنها دیدگاه منفی نسبت به ترامپ دارند. در مقام مقایسه، در دوره های قبلی دیدگاه منفی جوانان عرب نسبت به جورج بوش 77 درصد و باراک اوباما ۵2 درصد بود.

به علاوه حدود نیمی از این جوانان (۴9 درصد) ایالات متحده را دشمن می دانند که این دیدگاه در 8 کشور مورد بررسی، نظر اکثریت است. در مقابل تاثیر روسیه در منطقه در حال افزایش است به طوریکه 21 درصد افراد روسیه را دوست بین المللی اصلی کشور خود می دانند در حالیکه در مورد آمریکا 17 درصد چنین نظری دارند.

منابع: آتلانتیک، گالوپ، عرب نیوز، بیزینس اینسایدر، نیوزویک

 

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir