نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد؛ عدم اعتماد مردم به برگزاری انتخابات الکترونیکی
نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد؛ عدم اعتماد مردم به برگزاری انتخابات الکترونیکی
دوشنبه, 23 اسفند,1395

نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد؛ عدم اعتماد مردم به برگزاری انتخابات الکترونیکی


به گزارش روابط عمومی ایسپا، نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نشان می­دهد که  اکثر مردم اعلام کرده­اند به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی اعتماد ندارند. در این نظرسنجی که در روزهای 15 و 16 اسفند در شهر تهران به صورت حضوری و با حجم نمونه 900 نفر انجام شده است 50 درصد نمونه را مردان و 50 درصد دیگر را زنان تشکیل داده ­اند. پاسخگویان حاضر در این نظرسنجی بالای 18 سال سن داشته و میانگین سنی آن ها 39 سال بوده است.

در بخشی از این نظرسنجی در قالب یک سؤال در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیکی این گونه پرسیده شده است «اخیراً مطرح شده که ممکن است انتخابات ریاست جمهوری که در چند ماه آینده برگزار خواهد شد به صورت الکترونیکی برگزار شود و آرا به صورت الکترونیکی شمارش شود. برای شما این شیوه قابل اعتماد است؟» در پاسخ به این سؤال 41 درصد پاسخگویان این شیوه را قابل اعتماد دانسته و 55 درصد این شیوه را قابل اعتماد نمی­ دانند. نکته قابل توجه در اعتماد پاسخگویان به برگزاری انتخابات الکترونیکی تفاوت زیاد دیدگاه گروه ­های سنی مختلف است به این صورت که 54 درصد گروه سنی 18 تا 29 سال، 46 درصد گروه سنی 30 تا 49 سال و فقط 25 درصد گروه سنی بالای 50 سال به این شیوه برگزاری انتخابات اعتماد دارند. همچنین در حالی که 53 درصد از افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند به این شیوه برگزاری انتخابات اعتماد دارند این میزان اعتماد در بین افرادی که تحصیلات دیپلم و پایین­ تر از آن دارند برابر با 34 درصد است.

در بخش دیگری از این نظرسنجی تمایل مردم برای شرکت دردوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مورد سؤال قرار گرفته که نتایج نظرسنجی نشان می­دهد 41.9 درصد مردم تهران اعلام کرده­اند قطعاً در این انتخابات شرکت خواهند کرد. 18.8 درصد نیز اعلام کرده ­اند به احتمال زیاد در این انتخابات شرکت خواهند کرد. 12 درصد هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفتند. 11 درصد اعلام کرده­ اند احتمال کمی دارد که در این انتخابات شرکت کنند و 16 درصد نیز اعلام کرده­ اند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نخواهند کرد. در مجموع و با توجه به تجربه ایسپا در محاسبه نرخ مشارکت مردم در انتخابات می ­توان گفت در حال حاضر تمایل مردم تهران برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حدود 48 درصد می­ باشد.

نتایج نظرسنجی نشان می ­دهد تفاوت زیادی بین گروه ­های مختلف سنی از نظر تمایل به مشارکت در انتخابات پیش رو وجود دارد. در حالی که 58 درصد اعلام مشارکت قطعی برای گروه سنی بالای 50 سال وجود دارد این میزان برای گروه سنی 30 تا 49 ساله برابر با 41 درصد و برای گروه سنی 18 تا 29 ساله برابر با 30 درصد است.

اما در مورد شیوه انتخاب کاندیدا توسط مردم 36 درصد گفته ­اند سوابق فردی کاندیداها ملاک انتخاب آن­ها خواهد بود. 19 درصد شعارها و برنامه ­های کاندیداها، 10 درصد حمایت دانشگاهیان و روشنفکران،  10 درصد نظر اطرافیان، 8 درصد انطباق با معیارهای نظام، 6 درصد حمایت طیف ­های سیاسی را ملاک انتخاب خود ذکر کرده اند. مابقی نیز برای انتخاب خود ملاک ­های پراکنده دیگری را ذکر کرده ­اند.

درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir