در نظرسنجی ایسپا از بازدیدکنندگان نمایشگاه 21 مطبوعات مشخص شد؛ برترین های خبرگزاری ها از نگاه مردم
در نظرسنجی ایسپا از بازدیدکنندگان نمایشگاه 21 مطبوعات مشخص شد؛ برترین های خبرگزاری ها از نگاه مردم
26 آبان ,1394

به گزارش روابط عمومی ایسپا؛ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی، اقدام به اجرای نظرسنجی از  بازدیدکنندگان بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات  درباره رسانه ها اعم از مطبوعات، روزنامه های ورزشی و خبرگزاری ها را انجام رساند.
نمونه آماری این نظرسنجی شامل 211 نفر بوده است. از مجموع پاسخگویان در این نظر سنجی 63/5 درصد از پاسخگویان از خبرگزاری و سایت های خبری استفاده می کنند و35/5 درصد اعلام کرده اند که از این رسانه استفاده نمی کنند.
در سؤالی از پاسخگویان پرسیده شد: "شما معمولاً از کدام یک از خبرگزاری ها و سایت های خبری بازدید می کنید؟ در پاسخ به این سؤال پاسخگویان می توانستند چند گزینه را انتخاب نمایند." نتایج این نظرسنجی نشان داده است بیشترین مراجعه به سایت خبرگزاری ها متعلق به خبرگزاری ایسنا با 37 درصد، ایرنا با30/3 درصد و فارس با 22/7 درصد بوده است. خبرگزاری ها و سایت های خبری تابناک با22/7%، خبر آنلاین با 26/5%، تسنیم با 15/6% انتخاب با 13/73%، خبرگزاری مهربا 13/3% ،الف با 12/8%، رجا نیوز با 9% درصد، جهان نیوز با7/1% درصد، نسیم با 6/6% درصد و شفقنا  با 1/4% به ترتیب رتبه های بعدی را در این نظرسنجی به خود اختصاص دادند.
در این نظر سنجی از استفاده کنندگان از خبرگزاری و سایت های خبری  درباره صحت و دقت خبری، سرعت ارسال خبر، بی طرفی در ارائه خبر، پرداختن به موضوعات مهم و روز، ویراستاری خبر، انعکاس دیدگاه های مختلف، استقلال خبری، تحلیل های دقیق وعلمی، دسترسی به منابع دست اول و ارائه تصویری روشن و واقعی از جامعه  سوال پرسیده شد . در هر مورد از پاسخگویان خواسته شده برترین خبرگزاری یا سایت خبری را معرفی نمایند.
نتایج حاکی از آن است پاسخگویان به ترتیب خبرگزاری ایسنا (26/6%)،فارس(14/5%) و خبرآنلاین و ایرنا (12/9%)را دارای بیشترین صحت و دقت خبری می دانند. همچنین از دیدگاه مردم، خبرگزاری های ایسنا(22/1%)،فارس (19/7%)،ایرنا (14/8%)،بیشترین سرعت را در ارسال اخبار دارند.
با توجه به یافته های این نظرسنجی، خبرگزاری های ایسنا با 20% وایرنا با 11/3% در ارائه اخبار خود بیشترین بی طرفی را دارا هستند و 19/1 % از پاسخگویان هیچ کدام از خبرگزاری ها را در ارائه اخبار بی طرف معرفی نکردند به عبارت دیگر این دسته از پاسخگویان معتقدند هیچکدام از سایت های خبری بی-طرف نیستند.
در این نظرسنجی، استفاده کنندگان از خبرگزاری و سایت های خبری بهترین خبرگزاری را از لحاظ پرداختن به موضوعات مهم روز را، ایسنا با 20/3% معرفی کردند .همچنین خبرگزاری های ایرنا با 17/8% و خبرآنلاین با 13/6% در رتبه های بعدی قرار دارند.
لازم به ذکر است،با توجه به دیدگاه استفاده کنندگان از این رسانه ، خبرگزاری ایسنا ( 22%)،ایرنا ( 17/4%)و خبرانلاین (14/7%) در ویراستاری خبر  موفق تر عمل کردند.
با توجه به یافته های این نظرسنجی، استفاده کنندگان از سایت های خبری و خبرگزاری ها، درباره سوال انعکاس دیدگاه های مختلف، خبرگزاری های ایسنا(22/1%)،ایرنا(18/6%)،خبرآنلاین و تابناک(11/5%) را معرفی کردند .
خبرگزاری ایسنا با 16/5%و ایرنا با15/7%، مستقل ترین خبرگزاری های خبری شناخته شده اند. لازم به ذکر است 18/3 درصد از استفاده کنندگان خبرگزاری ها و سایت های خبری، هیچ کدام از گزینه ها را دارای استقلال خبری نمی بینند.
در این نظرسنجی، استفاده کنندگان از خبرگزاری ها وسایت های خبری، خبرگزاری ایسنا (19/3%) را دارای بهترین رتبه در تحلیل های دقیق وعلمی معرفی می کنند. همچنین خبرگزاری ایرنا (14% ) در رتبه بعدی قرار دارد.گفتنی است 14% از پاسخگویان هیچکدام از خبرگزاری ها را دارای تحلیل دقیق وعلمی نمی بینند.
از لحاظ دسترسی خبرگزاری ها به منابع دست اول ،خبرگزاری فا رس (22/6%)،ایرنا(17/4%) و ایسنا (13/9%) بهترین رتبه را به خود اختصاص داده اند.
با توجه به یافته های این افکارسنجی،ایرنا ،ایسنا، وخبرآنلاین (13%) تصویری روشن وواقع بینانه از جامعه ارائه می دهند.و 18/3 %از پاسخگویان این ویژگی ها را درهیچ یک از خبرگزاری ها وسایت های خبری نمی بینند. بخش های دیگر نتایج این نظر سنجی شامل  مطبوعات، هفته نامه ها و روزنامه های ورزشی در روزهای آتی منتشر خواهد شد.


درباره ایسپا
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور و با قصد رفع نیاز سازمانها و نهادهای تصمیم گیر ، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره گیری از مشارکت و دیدگاههای شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه های مختلف، از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است.
برخی کارفرمایان
Alternate Text
Alternate Text
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 ispa.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir